sharififard F, norozi K, hosseini M, asayesh H, norozi M, ashrafrezaei N. THE RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC BURNOUT AND ACADEMIC SELF-EFFICACY AMONG NURSING AND PARAMEDICS COLLEGE STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (8) :792-799
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2158-fa.html
شریفی فرد فاطمه، نوروزی کیان، حسینی محمد علی، آسایش حمید، نوروزی مهدی، اشرف رضایی نیره. ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (8) :792-799
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2158-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
2- دکتری پرستاری، استادیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ایران (نویسنده مسئول) ، dr.kian_nourozi@yahoo.com
3- دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
4- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایران
5- دانشجوی دکتری اپیدمیوژی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
6- مربی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (10560 مشاهده)
ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی
فاطمه شریفی فرد[1]، کیان نوروزی[2]*، محمدعلی حسینی[3]، حمید آسایش[4]، مهدی نوروزی[5]، نیره اشرفرضائی[6]
تاریخ دریافت 15/04/1393 تاریخ پذیرش 25/06/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی، یکی از عوامل مؤثر بر بیکفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در مقابل استرس مزمن ناشی از فقدان منابع لازم برای انجام دادن وظایف و تکالیف محوله از خود نشان میدهند. لذا این مطالعه برای تعیین ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی انجام شده است.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 264 دانشجو از بین دانشجویان پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریت پزشکی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک – تحصیلی، فرسودگی تحصیلی ماسلاچ و خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا برای گردآوری دادهها استفاده شد. دادهها با آزمونهای آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک در محیط نرمافزار آماری SPSS 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین (± انحراف معیار) نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان شرکتکننده در مطالعه (84/15±52/28) بود و درمجموع 1/24 درصد دانشجویان فرسودگی بالا داشتند. همچنین میانگین (± انحراف معیار) نمره خودکارآمدی تحصیلی در این مطالعه (44/47±46/179) بود و درمجموع 3/24 درصد دانشجویان خودکارآمدی تحصیلی بالا داشتند. بر اساس یافتههای بهدستآمده از رگرسیون لجستیک کلیه خرده مقیاسهای خودکارآمدی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط آماری معکوس و معناداری داشت (05/0(P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری