[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پایایی و روایی پرسش­نامه رضایت­مندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری
حسین موسی زاده 1، علی صدقیانی فر1، تورج بنی آدم1
1- دكتر
چکیده:   (16043 مشاهده)

  پایایی و روایی پرسش­نامه رضایت­مندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری

 

  دکتر حسین موسی زاده ٭ [1] ،دکتر علی صدقیانی فر [2] ، دکتر تورج بنی آدم [3]

 

  تاریخ دریافت20/5/89 تاریخ پذیرش 12/7/89

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: به دلیل اهمیت رضایت­مندی مراجعین و نبودن پرسش­نامه متناسب با اهداف محققان، این پژوهش با هدف طراحی پرسش­نامه برای تعیین میزان رضایت­مندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری و بررسی پایایی و روایی آن انجام می­گیرد.

  مواد و روش کار: پرسش­نامه شامل 26 پرسش طراحی شد برای تعیین پایایی تعداد 100 نفر از مراجعین انتخاب شدند و پرسشگران، آزمون مجدد را دو هفته بعد انجام دادند. داده­ها با آزمون­های آماری ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، آماره کاپا و آزمون T تحلیل شدند.

  یاقته­ها: ضریب پایایی پرسش­نامه به روش باز آزمایی89 درصد بود. اکثر مراجعین زنان بودند و مراجعه به واحد بهداشت خانواده بیش از سایر واحدها بود،
رضایت­مندی زنان بیش از مردان و اقلیت­های مذهبی کم­تر از شیعیان و متاهل­ها بیش از مجردها بود، این نتایج روایی سازه را تایید می­کنند. ضریب همبستگی بالا بین عوامل و نمره کل پرسش­نامه و ضریب همبستگی کم بین سوالات و کاپای توافقی قابل قبول در مورد روایی محتوی و سازه پرسش­نامه بین روان سنجان و اعضاء هسته تکریم مراجعین و پرسش شوندگان نشان می­دهد که پرسش­نامه برای رسیدن به اهداف خود پایا و روا می­باشد.

  بحث و نتیجه گیری: پرسش­نامه تعیین میزان رضایت­مندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهری و پایگاه­های بهداشتی دارای پایای و روایی مناسب می­باشد.

  کلید واژه­ها: رضایت­مندی، مراجعه کننده، واحدهای بهداشتی درمانی شهری

 

  فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص 253-246

  آدرس مکاتبه: ارومیه، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت ارومیه، تلفن: 09143459408

  Email: Hoseinmosazadeh@Gmail.com



  [1] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)

  [2] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

  [3] پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

متن کامل [PDF 325 kb]   (1605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosazadeh H, Sadagianifar A, Baniadam T. INVESTIGATING THE RELIABILITY AND VALIDITY OF CUSTOMER SATISFACTION QUESTIONNAIRE OF URBAN HEALTH THERAPEUTIC UNITES. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2010; 8 (4)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-249-fa.html
موسی زاده حسین، صدقیانی فر علی، بنی آدم تورج. پایایی و روایی پرسش­نامه رضایت­مندی مراجعین به واحدهای بهداشتی درمانی شهری . مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1389; 8 (4)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-249-fa.html

دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 789 queries by yektaweb 3461