[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1390 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به سکته قلبی
حسین رستمی ، اکرم قهرمانیان، مهری گلچین
چکیده:   (15316 مشاهده)

  نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به سکته قلبی

 

  حسین رستمی [1] * ، اکرم قهرمانیان [2] ، مهری گلچین [3]

 

  تاریخ دریافت: 23/09/89 تاریخ پذیرش:25/02/90

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: بیماری‌های قلبی عروقی هزینه هنگفتی را به نظام سلامت کشورها تحمیل می‌کند. آموزش و آگاه‌سازی بیماران می‌تواند عوامل خطررا به حداقل برساند و از حملات مکرر پیشگیری نماید و رویکرد آموزش بیمار باید مبتنی بر نیازهای آنان طراحی شود و این نیاز باید قبل از آموزش توسط پرستاران شناسایی گردد.

  مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی است که نیازهای آموزشی بیمارانی که برای اولین بار دچار سکته قلبی شده و به بخش مراقبت‌های ویژه قلبی بیمارستان امام خمینی بناب مراجعه کرده بودند، مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گرفت. از طریق نمونه‌گیری در دسترس تعداد 27 بیمار حائز شرایط انتخاب شدند. ابزار بررسی پرسش‌نامه بود و از طرق مصاحبه اطلاعات جمع‌آوری شد. سپس از روش مقایسه میانگین‌ها، آنالیز شد و از طریق آزمون همبستگی شدت ارتباط تعیین گردید.

  یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که دامنه سنی بیماران بین 89-50 سال بود. تقریباً از نظر جنسی برابر بودند. ازنظر اهمیت، بیشترین اولویت به دانستن کنترل علائم بیماری (67/4)داده شده بود، سپس به‌ترتیب اطلاعات دارویی، عوامل سبک زندگی، آناتومی و فیزیولوژی را رتبه‌بندی نموده بودند.کم‌ترین اهمیت به فعالیت فیزیکی (71/3) داده شده بود. میانگین میانگین‌ها کل پاسخ‌های بیماران 32/4 بود. ارتباط معنی‌داری بین سن و فعالیت‌های مانند رانندگی،کار و جنسی وجود داشت.

  بحث ونتیجه گیری: میانگین میانگین‌ها بیانگر احساس نیاز شدید بیماران به آموزش خود مراقبتی بعد از حمله قلبی می‌باشد. هرچقدر سن بیماران بیشتر می‌شد، از احساس نیاز به آموزش مسائل رانندگی و جنسی کاسته شده است ( P=0.005 و P<0.001 ) که ارتباط معنی‌داری را نشان می‌دهد. اطلاعات از سرگیری فعالیت جنسی کم‌ترین اهمیت را (30/2) داشت. باتوجه به تغییر نیاز بیماران، پرستاران باید برای شروع هر برنامه آموزشی، نیازسنجی را انجام دهند.

  کلید واژه‌ها: نیازهای آموزشی، نیازهای یادگیری، سکته قلبی، پرستار، بیمار

  

  دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره سوم، پی در پی، مرداد و شهریور 1390، ص 164-157

 

  آدرس مکاتبه: خوی، بلوار ولی عصر، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، تلفن:09144149256

  Email:H_rostami_tab@yahoo.com



  [1] عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)

  [2] عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

  [3] کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات انکولوژی و هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

متن کامل [PDF 216 kb]   (1466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami H, Ghahramanian A, Golchin M. . J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2011; 9 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-377-fa.html
رستمی حسین، قهرمانیان اکرم، گلچین مهری. نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به سکته قلبی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1390; 9 (3)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-377-fa.html

دوره 9، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 795 queries by yektaweb 3506