[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) ::
جلد 15 شماره 7 صفحات 544-558 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران: مرور سیستماتیک
دکتر محسن ادیب حاج باقری 1، محمد زارع2
1- استاد مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسئول) ، adib1344@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (1016 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت‌های پرستاری و از نقش‌های کلیدی پرستار به شمار می‌رود. به همین دلیل، شناخت موانع آن می‌تواند تأثیر زیادی بر فرآیند توانمندسازی و ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار داشته باشد. این مرور باهدف بررسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات تحقیقی در زمینه موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران به دو زبان فارسی و انگلیسی، بدون محدودیت زمانی در بانک‌های اطلاعاتی: PubMed، Web of Sciences، ERIC، Science Direct، Scopus، ProQuest، Google Scholar، MagIran، SID، IranDoc و IranMedex جستجو شد. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی ورود به مطالعه بود. پس از ارزیابی معیارهای ورود و کیفیت مقالات، 24 مقاله ازنظر محتوا دسته‌بندی و تحلیل گردید.
یافته‌ها: طیف گسترده‌ای از موانع آموزش به بیمار در مطالعات ارائه شده است. پس از دسته‌بندی موضوعی، پنج حیطه اصلی شناسایی شد: 1) موانع مرتبط با پرستاران: کمبود وقت به دلیل تراکم کاری پرستاران 2) موانع مرتبط با بیماران: وضعیت نامساعد جسمی و روحی بیمار 3) موانع مدیریتی: عدم‌حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی 4) موانع سازمانی: عدم تناسب تعداد بیماران و پرستاران و 5) موانع محیطی: عدم همکاری اعضای تیم درمانی در اجرای برنامه‌های آموزشی.
بحث و نتیجه‌گیری: اکثر موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران، مربوط به عوامل مرتبط با پرسنل پرستاری است. جهت بهبود وضعیت آموزش، ضروری است مدیران با اتخاذ تدابیری همچون تأمین نیروی پرستاری، اختصاص بودجه کافی و نظارت مناسب، پرستاران را در این امر مهم ترغیب نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، موانع، دیدگاه پرستاران، پرستاری، مرور سیستماتیک، ایران
متن کامل [PDF 693 kb]   (485 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Zare M. THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION FROM THE VIEWPOINT OF NURSES IN IRAN: A SYSTEMATIC REVIEW. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (7) :544-558
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، زارع محمد. موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران: مرور سیستماتیک. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (7) :544-558

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.html



دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3647