[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 15، شماره 6 - ( شهریور 1396 ) ::
جلد 15 شماره 6 صفحات 424-439 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش‌های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی
محمدحسن صاحبی حق1 ، اسدالله خدیوی2 ، امین سهیلی 3، گلشن مقبلی4 ، محمد خواجه گودری5 ، لیلا ولی زاده6
1- عضو هیات علمی، استادیار گروه پرستاری بهداشت جامعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، soheili.a1991@gmail.com
4- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
6- عضو هیات علمی، استاد گروه پرستاری کودکان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (921 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هرچند تربیت پرستاران در مقطع دکتری پیامدهای مثبت زیادی برای حرفه پرستاری و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پویا بودن نیازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاری؛ کوریکولوم دکتری پرستاری با چالش‌هایی روبه‌رو می‌باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی چالش‌های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری از دید اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری پرستاری صورت گرفت.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تکنیک دلفی کلاسیک تعدیل شده بود که در 3 دور و به‌صورت تمام شماری روی کلیه دانشجویان دکتری پرستاری (29 نفر) و اعضای هیئت‌علمی دارای مدرک دکتری پرستاری (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، برای استخراج گویه‌های پرسشنامه بدون ساختار اولیه و شناسایی تم‌های اصلی، از تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم استفاده گردید. مرحله سوم، آغاز به‌کارگیری روش‌های کمی بود که در این مرحله داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی در نسخه 24 نرم‌افزار آماری SPSS مورد تحلیل واقع شدند.
یافته‌ها: نتایج در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی اجرایی طبقه‌بندی گردید. اکثر اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری بیان داشتند که کوریکولوم دکتری پرستاری نسبت به نیازهای جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاری و حتی خود اساتید/فراگیران پاسخگو نمی‌باشد. دور شدن و غفلت از ماهیت اصلی مراقبت بالینی رشته پرستاری و پرداختن به مسائل نسبتاً حاشیه‌ای، دیگر چالش جدی وارد بر کوریکولوم دکتری پرستاری می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: کوریکولوم دکتری پرستاری در ایران نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد بر اساس نیازهای روز جامعه می‌باشد. لازمه تحقق این هدف، آسیب‌شناسی اساسی دوره، بررسی خلأها و نیازهای موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات بالینی و مراقبتی سیستم بهداشتی درمانی کشور، ارزیابی کمی و کیفی سطوح مختلف آموزش پرستاری و در جایگاه بالاتر، مقطع دکتری پرستاری به‌عنوان سکان‌دار وجهه حرفه‌ای پرستاری، می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: کوریکولوم دکتری پرستاری، تکنیک دلفی، ایران
متن کامل [PDF 702 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahebihag M H, Khadivi A A, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari M, Valizadeh L. THE CHALLENGES OF NURSING DOCTORAL CURRICULUM IN IRAN: A CRITICAL LOOK BASED ON DELPHI TECHNIQUE. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (6) :424-439
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3258-fa.html

صاحبی حق محمدحسن، خدیوی اسدالله، سهیلی امین، مقبلی گلشن، خواجه گودری محمد، ولی زاده لیلا. چالش‌های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (6) :424-439

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3258-fa.html



دوره 15، شماره 6 - ( شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3742