1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، dr.rasouli24@gmail.com
چکیده: (6193 مشاهده)
توانایی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1393
امین سهیلی [1] ، داود رسولی [2] *
تاریخ دریافت 08/12/1393 تاریخ پذیرش 01/03/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: توانایی تصمیمگیری پایه و اساس عملکرد حرفهای پرستاری بوده و بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت تأثیر دارد که میتوان آن را از طریق آموزش و تجارب بالینی مناسب در فراگیران ایجاد نمود. این در حالی است که بسیاری از فارغالتحصیلان پرستاری قادر به نشان دادن مهارتهای تصمیمگیری مناسب نیستند. مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان توانایی تصمیمگیری در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام شده است.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی هست که بهصورت مقطعی بر روی 220 نفر از دانشجویان پرستاری ارومیه بهصورت تمام شماری انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تحلیل تصمیمگیری در پرستاری بود که دارای 2 بخش مشخصات فردی با 3 عبارت و ابعاد مختلف تصمیمگیری در پرستاری شامل 81 عبارت در 10 حیطه بود که بر اساس مقیاس درجهبندی افتراق معنایی (دامنه نمرات 1 تا 7) امتیازبندی شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS(19) شده و برحسب نیاز از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافتهها: از کل 220 پرسشنامه جمعآوریشده 103 نفر مؤنث (8/46 درصد) و 198 نفر (90 درصد) مجرد بوده و میانگین سنی نمونههای پژوهش، 83/1±24/21 سال بود. 4/61 درصد از دانشجویان شرکتکننده در مطالعه دارای توانایی تصمیمگیری متوسط و 6/38 درصد نیز دارای توانایی تصمیمگیری عالی بودند. توانایی تصمیمگیری بالینی دانشجویان در بعد خلاقیت بهتر از ابعاد دیگر بود.
بحث و نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که توانایی تصمیمگیری دانشجویان در سطح متوسط بوده و ازآنجاییکه تصمیمگیری بالینی تأثیر بسزایی در عملکرد حرفهای پرستاران دارد، باید تدابیر لازم برای توسعه این مهارتها بر اساس مطالعات موجود در برنامه آموزشی دانشجویان پرستاری در نظر گرفته شود.
کلیدواژهها: تصمیمگیری، دانشجویان پرستاری، آموزش پرستاری
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره سوم، پیدرپی 68، خرداد 1394، ص 169-163
آدرس مکاتبه: دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، تلفن: 09141865057
[1] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
[2] دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری