1- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران 2- استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران 3- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، f.bagheriye85@yahoo.com
چکیده: (431 مشاهده)
پرستاران متخصص بالینی از اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی هستند. دانش و مهارت آنان در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت میکنند بسیار تأثیرگذار است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهرهبرداری از تجارب و راهبردهای تجربهشده در دانشگاههای موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر بهصورت مطالعه تطبیقی به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران با دانشکده پرستاری پنسیلوانیا (Pennsylvania) امریکا پرداخته است. مواد و روشها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شده است. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده و سپس دو برنامه آموزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی Beredy در ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺻیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامهها انجام شد. یافتهها: برنامههردودانشگاهبراساساصولبرنامهریزی استراتژیکدارایارزشها ورسالت،چشماندازاست. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوتهای فرهنگی و قومیتی را لحاظ کرده است درحالیکه در ایران به ارائه مراقبتهای پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیتهای مختلف توجه نشده است. از معیارهای ورود به این مقطع در دانشکده پرستاری پنسیلوانیاسوابقکاریداوطلباندر بخشهای نوزادان، انجاممصاحبه ازلحاظبررسیخصوصیاتشخصیتیوروانیقبلازورودبه دوره است.همچنینارائهدورهعلاوه بر تماموقت بلکه برای پذیرفتهشدگانشاغل بهصورتپارهوقت نیز امکانپذیر است. بحث و نتیجهگیری: برنامهآموزشیدوره کارشناسیارشدپرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان درایرانباتوجهبهماهیتبالینیآنداراینقاطقوتبسیاری میباشد.جهتبهبودکیفیتهرچهبیشتردوره،توجهبهسوابقکاریداوطلبان،انجاممصاحبهازلحاظخصوصیاتروانشناختیقبلازورود بهدورهوارائهدورهبهصورتپارهوقتپیشنهادمیشود.
hasani narenjbaghi S, valizadeh L, bagheriyeh F. COMPARATIVE STUDY OF MASTER’S CURRICULUM OF NEONATAL INTENSIVE CARE NURSING IN IRAN AND PENNSYLVANIA UNIVERSITY OF UNITED STATES. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (7) :514-523 URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3297-fa.html
حسنی نارنجباغی صغری، ولی زاده لیلا، باقریه فرزانه. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (7) :514-523