[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) ::
جلد 15 شماره 7 صفحات 514-523 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا
صغری حسنی نارنجباغی1، لیلا ولی زاده2، فرزانه باقریه 3
1- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، f.bagheriye85@yahoo.com
چکیده:   (1073 مشاهده)
پرستاران متخصص بالینی از اعضای حیاتی سیستم خدمات بهداشتی هستند. دانش و مهارت آنان در کیفیت مراقبتی که بیماران دریافت می‌کنند بسیار تأثیرگذار است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره‌برداری از تجارب و راهبردهای تجربه‌شده در دانشگاه‌های موفق، امری ضروری است. پژوهش حاضر به‌صورت مطالعه تطبیقی به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران با دانشکده پرستاری پنسیلوانیا (Pennsylvania) امریکا پرداخته است.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1396 انجام شده است. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در دانشگاه‌های معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردیده و سپس دو برنامه آموزشی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی Beredy در ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻮﺻیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تطبیق برنامه‌ها انجام شد.
یافته‌ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای ارزش‌ها و رسالت، چشم‌انداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت‌های فرهنگی و قومیتی را لحاظ کرده است درحالی‌که در ایران به ارائه مراقبت‌های پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیت‌های مختلف توجه نشده است. از معیارهای ورود به این مقطع در دانشکده پرستاری پنسیلوانیا سوابق کاری داوطلبان در بخش‌های نوزادان، انجام مصاحبه ازلحاظ بررسی خصوصیات شخصیتی و روانی قبل از ورود به دوره است. همچنین ارائه دوره علاوه بر تمام‌وقت بلکه برای پذیرفته‌شدگان شاغل به‌صورت پاره‌وقت نیز امکان‌پذیر است.
بحث و نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران با توجه به ماهیت بالینی آن دارای نقاط قوت بسیاری می‌باشد. جهت بهبود کیفیت هر چه بیشتر دوره، توجه به سوابق کاری داوطلبان، انجام مصاحبه ازلحاظ خصوصیات روان‌شناختی قبل از ورود به دوره و ارائه دوره به‌صورت پاره‌وقت پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان، کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 546 kb]   (337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasani narenjbaghi S, valizadeh L, bagheriyeh F. COMPARATIVE STUDY OF MASTER’S CURRICULUM OF NEONATAL INTENSIVE CARE NURSING IN IRAN AND PENNSYLVANIA UNIVERSITY OF UNITED STATES. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (7) :514-523
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3297-fa.html

حسنی نارنجباغی صغری، ولی زاده لیلا، باقریه فرزانه. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان ایران و دانشگاه پنسیلوانیا امریکا. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (7) :514-523

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3297-fa.html



دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790