[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 12 - ( اسفند 1395 ) ::
جلد 14 شماره 12 صفحات 982-989 برگشت به فهرست نسخه ها
خودتنظیمی تحصیلی نوجوانان مبتلا به سرطان و ارتباط آن با سبک‌های هویت: سال تحصیلی 1395-1394
آقای محمد مهدی محمدی1، خانم رقیه پورصابری 2
1- کارشناس ارشد کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- مربی، گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (532 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: نوجوانان مبتلا به سرطان با عدم موفقیت تحصیلی و افت تحصیلی روبه‌رو هستند و شناخت هرچه بیشتر ابعاد خودتنظیمی تحصیلی در این بیماران می‌تواند زمینه‌ی پیشرفت تحصیلی آنان را فراهم سازد، ازاین‌رو مطالعه‌ی حاضر باهدف تعیین خودتنظیمی تحصیلی نوجوانان مبتلا به سرطان و ارتباط آن با سبک‌های هویت در سال تحصیلی 95-94 انجام شد.

مواد و روش کار: مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی حاضر بر روی 269 نوجوان مبتلا به سرطان که تحت پوشش موسسه محک بودند در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. روش نمونه‌گیری در این مطالعه نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده بود. ابزارهای سنجش شامل دو پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی ریان وکانل و پرسشنامه سبک‌های هویت برزونسکی بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‏ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) انجام شد.

یافته‌ها: رابطه مثبت و معنی‌داری بین سبک هویت اطلاعاتی و خودتنظیمی تحصیلی (397/0= r و 0001/0P=)، سبک هویت هنجاری و خودتنظیمی تحصیلی (309/0= r و 0001/0P=)، تعهد هویت و خودتنظیمی تحصیلی (287/0= r و 0001/0P=) وجود داشت. این در حالی است بین سبک هویت سردرگم/اجتنابی و خودتنظیمی تحصیلی رابطه منفی و معنی‌داری وجود داشت (189/0- = r و 002/0P=). از طرفی از بین سبک‌های هویت، سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی به ترتیب با ضرایب رگرسیون 259/0 و 147/0- به‏طور معنی‌داری خودتنظیمی تحصیلی را پیش‏بینی می‏کنند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که از بین سبک‌های هویت، سبک اطلاعاتی و سبک سردرگم/اجتنابی سهم بیشتری در پیش‏بینی خودتنظیمی داشتند. لذا با توجه به یافته‌های مطالعه‌ی حاضر پیشنهاد می‌گردد کارگاه‏های آموزشی ویژه جهت والدین نوجوانان مبتلا به سرطان در جهت کمک به فرآیندهای هویت‌یابی (و به‌خصوص پرورش سبک هویت اطلاعاتی) برگزار گردد.

واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی، سرطان، هویت
متن کامل [PDF 504 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M M, Poursaberi R. ACADEMIC SELF-REGULATION OF ADOLESCENTS WITH CANCER AND ITS RELATIONSHIP WITH IDENTITY STYLES IN 2015-2016 SCHOOL YEAR. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 14 (12) :982-989
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2979-fa.html
محمدی محمد مهدی، پورصابری رقیه. خودتنظیمی تحصیلی نوجوانان مبتلا به سرطان و ارتباط آن با سبک‌های هویت: سال تحصیلی 1395-1394. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (12) :982-989

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2979-fa.html

دوره 14، شماره 12 - ( اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.059 seconds with 785 queries by yektaweb 3447