دوره 17، شماره 11 - ( بهمن 1398 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 861-850 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azimi M, ranjdost S. TASK-BASED CURRICULUM FROM THE NURSING EDUCATION EXPERTS’ VIEWPOINT: A PHENOMENOLOGICAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :850-861
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4012-fa.html
عظیمی محمد، رنجدوست شهرام. تبیین تجربه برنامه درسی تکلیف محور از دیدگاه متخصصین آموزش پرستاری: مطالعه پدیدارشناسی. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (11) :850-861

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4012-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه ازاد ، dr.ranjdoust@gmail.com
چکیده:   (2622 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: از رویکردهای نوین آموزشی که در بسیاری از دانشکده­های پزشکی دنیا به‌عنوان روش مناسب جهت آموزش و یادگیری پذیرفته‌شده، برنامه­درسی مبتنی بر تکلیف­ بوده که توسط هاردن و همکاران (1996)، در برنامه­های درسی آموزش پزشکی ارائه شده است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگی‌ها و روش‌های یاددهی و یادگیری برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری است. مواد و روش کار: این پژوهش به‌صورت کیفی انجام گردید. بر الگوی تفسیری استوار بود و با استفاده از روش پدیدارشناسی به اجرا درآمد، شیوه جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که با 12 نفر از متخصصین آموزش پرستاری که معیارهای ورود رو داشتند انجام گرفت. به‌منظور تحلیل داده‌های مصاحبه شده از روش Colaizzi استفاده شد.. یافته‌ها: با تحلیل و ادغام یافته‌ها 2 مؤلفه اصلی شامل " ویژگی‌ها و روش‌های یاددهی و یادگیری برنامه درسی تکلیف محور " و 9 مؤلفه فرعی شامل "مسئله محوری، یادگیرنده محوری، انعطاف و قابلیت انطباق در سطح کلان و خرد، کاربردی و عملی بودن، روش آزمایشگاهی، شبیه‌سازی، حل مسئله، روش‌های تلفیقی، یادگیری مشارکتی"استخراج گردید. نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که از میان مؤلفه‌های فرعی به‌دست‌آمده از تحلیل پاسخ‌های متخصصین آموزش پرستاری، مهم‌ترین مؤلفه اصلی در شناسایی ویژگی‌های برنامه درسی تکلیف محور (کاربردی و عملی بودن) و در مؤلفه اصلی روش‌های یاددهی و یادگیری (استفاده از روش‌های تلفیقی) می‌باشد.
متن کامل [PDF 4129 kb]   (692 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb