[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین 1399 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 69-83 برگشت به فهرست نسخه ها
سنتز پژوهی برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری
محمد عظیمی 1، دکتر شهرام رنجدوست2 ، نجیبه عبادی2
1- دانشگاه فرهنگیان ، MOHAMADAZIMI86@YAHOO.COM
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (235 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: رویکرد مبتنی بر تکلیف نوعی روش تدریس ارتباطی است که در آن به یادگیری معنادار یک واحد درسی از طریق انجام تکالیف در محیطی کاملاً دانشجو محور تاکید می­شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌ها و مفروضه‌های بهینه برنامه درسی مبتنی بر تکلیف با توجه به تجارب و تطابق جهانی و مبانی نظری در رشته آموزش پرستاری است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است. رویکرد به کار گرفته شده کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مجموعه‌ای از کتاب‌ها، مقالات، مبانی نظری و تجارب جهانی مرتبط با موضوع پژوهش‌های به خصوص در برنامه درسی تکلیف محور بودند. از این تعداد، حجم نمونه انتخاب شده که شامل کلیه منابع قابل در دسترس و پنج جلد از کتاب‌های کارشناسی ارشد پرستاری به صورت هدفمند، از منابعی بودند که به دلیل جدید بودن برای بررسی نظریه‌های این حوزه مورد استفاده قرارگرفتند.
یافته‌ها: با تحلیل و ادغام یافته‌ها 9 مؤلفه اصلی شامل: 1- یادگیری همخوان 2- خودشکوفایی 3- روح جمعی 4- کاوشگری علمی 5- یادگیری در عرصه (یاران در یادگیری) 6- تعیین ارزشها (ارزشگذاری) 7- کاربرد، یکپارچگی و سازماندهی 8- تضاد درونی 9- تضاد بیرونی و نیز 56 مؤلفه فرعی استخراج گردید.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که از میان مؤلفه‌های فرعی به دست آمده از تحلیل مضامین به دست آمده از منابع دسترس رشته آموزش پرستاری، مهم‌ترین مؤلفه اصلی در برنامه درسی تکلیف محور (یادگیری در عرصه) و در مؤلفه فرعی سناریوی واقعی بالینی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، برنامه درسی تکلیف محور، سنتز پژوهشی
متن کامل [PDF 728 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M, Ranjdost S, Ebadi N. A RESEARCH SYNTHESIS OF TASK-BASED CURRICULUM IN NURSING EDUCATION. Nurs Midwifery J. 2020; 18 (1) :69-83
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4041-fa.html

عظیمی محمد، رنجدوست شهرام، عبادی نجیبه. سنتز پژوهی برنامه درسی تکلیف محور در رشته آموزش پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (1) :69-83

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4041-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( فروردین 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پرستاری و مامایی Nursing And Midwifery Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227