دوره 11، شماره 9 - ( آذر 1392 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jouzi M, Vanaki Z, Mohammadi E. COMPETENCIES OF CLINICAL INSTRUCTORS DURING THE INTERNSHIP: QUALITATIVE CONTENT ANALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (9)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1559-fa.html
جوزی مینا، ونکی زهره، محمدی عیسی. صلاحیت‌های مربی بالینی در دوره کارورزی: آنالیز محتوای کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (9)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1559-fa.html


چکیده:   (7725 مشاهده)
  صلاحیت‌های مربی بالینی در دوره کارورزی: آنالیز محتوای کیفی     مینا جوزی [1] ، زهره ونکی [2] * ، عیسی محمدی [3]     تاریخ دریافت 15/04/1392 تاریخ پذیرش 21/06/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: با توجه به تغییرات روزافزون در کیفیت مراقبت بر لزوم باصلاحیت بودن پرستاران جهت ارائه مراقبت ایمن، تاکید بیشتری می‌گردد. در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب دانش آموختگان پرستاری، صلاحیت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند. یکی از عوامل مؤثر بر این مسئله، فقدان صلاحیت‌های لازم در مربیان دوره کارورزی است که مرحله نهایی آموزش پرستاری را بر عهده دارند. این مطالعه با هدف تعیین صلاحیت‌های لازم مربی بالینی در دوره کارورزی، انجام شده است.   مواد و روش‌ها: در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی، تحلیل محتوی از نوع متعارف استفاده گردید.16 نفر از دانشجویان، مربیان و پرسنل دخیل در آموزش بالینی دوره کارورزی از دانشگاه‌های مختلف کشور، پس از رعایت ملاحظات اخلاقی، مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. داده‌های بدست آمده پس از ضبط و نسخه برداری با نرم افزار Maxqda2007 بررسی شده و مضامین به صورت استقرایی از داده‌های خام استخراج شدند.   یافته‌ها: طی تحلیل داده‌ها5 درون مایه و 12 طبقه شامل ویژگی‌های شخصیتی (نحوه برخورد، انتقادپذیری، نگرش حرفه‌ای)، ارتباطات حرفه‌ای (نقش تعدیل‌کنندگی، رعایت اصول اخلاقی و ارتباط چندبعدی)، آموزش حرفه‌ای (توانمندی در به‌کارگیری روش‌های آموزشی اثر بخش، مهارت در به‌کارگیری دانش) قدرت مدیریتی (توانمندی در نظارت و سرپرستی دانشجویان کارورزی) و توانمندی در ارزشیابی بالینی ( مهارت در تبیین معیارهای عینی ارزشیابی و توانمندی در به‌کارگیری ارزشیابی مشارکتی دانشجو) پدیدار شدند.   بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نقش بسیار مؤثر مربیان در آموزش دانشجویان پرستاری در عرصه و نیز کسب استقلال و اعتماد به نفس دانشجویان در ارائه مراقبت ایمن از بیماران توصیه می‌شود که به حفظ و ارتقاء صلاحیت بالینی مربیان در راستای اهداف طرح کارورزی، از سوی برنامه ریزان آموزش پرستاری توجه بیشتری اعمال گردد.   کلید واژه‌ها : صلاحیت، دانشجوی پرستاری، مربی پرستاری، آموزش بالینی، دوره کارورزی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره نهم ، پی در پی 50، آذر 1392، ص 737-723   آدرس مکاتبه: دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، گروه پرستاری، تلفن: 82883814 -021   Email: Vanaki_z@modares.ac.ir   [1] دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران   [2] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران ( نویسنده مسوول )   [3] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرستهران   4 Dolan
متن کامل [PDF 266 kb]   (3386 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb