دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 43-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadati A, Forutan R, Mirsltahi F, Hosseini Shahidl L. A Survey of Education Effects on Improving Skills of Nurses about Knowledge, Assessment and Management of Pain. Nursing and Midwifery Journal 2006; 4 (1) :28-43
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-fa.html
سعادتی اقدس، فروتن راضیه، میرشاهی فرشته، حسینی شهیدی لاله. بررسی تاثیر آموزش در بهبود مهارتهای پرستاران در زمینه شناخت، بررسی و کنترل درد. مجله پرستاری و مامایی. 1385; 4 (1) :28-43

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-fa.html


چکیده:   (22080 مشاهده)
  مقدمه: درد در زمره معمولی­ترین علائم بالینی است که پرستاران با آن روبرو هستند، لذا کنترل و تسکین آن از اولویتهای پرستاری به شمار می­رود و در این خصوص به آگاهی، نگرش صحیح و مهارت پرستاران نیاز می­باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش در بهبود آگاهی، تغییر نگرش و مهارت پرستاران درخصوص تسکین درد بیماران در بیمارستانهای شهرستان نیشابور در سال 1383 صورت گرفته است.   مواد و روشها: در این پژوهششبه تجربی از بین پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهرستان نیشابور در سال 1383، تعداد 60 نفر به روش تصادفی انتخاب شده و با استفاده از فرم پرسشنامه استاندارد شده میزان آگاهی، نوع نگرش و مهارت (عملکرد) پرستاران در زمینه شناخت و کنترل درد، مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها طی دو مرحله، قبل و بعد از برگزاری دو جلسه کلاس آموزشی، هر کدام به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه، جمع­آوری و با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو، t تست) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.   یافته­ها: آگاهی پرستاران در مورد فیزیولوژی, علایم و نشانه­های درد قبل از برگزاری کلاس آموزشی 32% بود که بعد از آموزش به 7/87% رسید. شناخت پرستاران نسبت به روشهای بررسی درد و شدت آن از 3/54% قبل از آموزش به 3/85% بعد از آموزش افزایش یافت. در حیطه نگرش، 4/91% پرستاران با این نظر که بهترین قضاوت کننده در مورد درد، خود بیمار است، موافق بودند و 9/82% مخالف با تجویز ساعتی داروهای مسکن به دلیل ایجاد اعتیاد در بیمار بودند که پس از طی کلاس، نگرش آنها موافق شده و به 4/95% تغییر یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات و تعداد سالهای فراغت از تحصیل با شناخت و نگرش و مهارت افراد مورد مطالعه در مورد درد، تفاوت معنی­دار در سطح (01/0> p  ) وجود دارد. در زمینه عملکرد، قبل از برگزاری کلاس آموزشی، عملکرد (مهارت) پرستاران در ارزیابی و بررسی درد بیمار در 59% به طور کامل درست و در 29% تا حدی درست بود، که بعد از برگزاری کلاس آموزشی، این نسبتها به ترتیب به 71% و 22% تغییر کرد. با توجه به آزمون انجام شده، نتیجه­گیری می­شود که دوره آموزشی، تاثیر معنی­داری بر عملکرد پرستاران داشته است.   نتیجه­گیری: نشان داد که این مداخله آموزشی در افزایش آگاهی و بهبود عملکرد و نگرش پرستاران نقش داشته لذا توصیه می­شود که سیاستهایی در جهت آموزش و بازآموزی روشهای شناخت، بررسی و کنترل درد برای پرستاران اتخاذ گردد.
واژه‌های کلیدی: درد، شناخت، مهارت، پرستار، آموزش
متن کامل [PDF 191 kb]   (3802 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb