Saadati A, Forutan R, Mirsltahi F, Hosseini Shahidl L. A Survey of Education Effects on Improving Skills of Nurses about Knowledge, Assessment and Management of Pain. Nursing and Midwifery Journal 2006; 4 (1) :28-43
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-fa.html
سعادتی اقدس، فروتن راضیه، میرشاهی فرشته، حسینی شهیدی لاله. بررسی تاثیر آموزش در بهبود مهارتهای پرستاران در زمینه شناخت، بررسی و کنترل درد. مجله پرستاری و مامایی. 1385; 4 (1) :28-43
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-10-fa.html
چکیده: (22080 مشاهده)
مقدمه: درد در زمره معمولیترین علائم بالینی است که پرستاران با آن روبرو هستند، لذا کنترل و تسکین آن از اولویتهای پرستاری به شمار میرود و در این خصوص به آگاهی، نگرش صحیح و مهارت پرستاران نیاز میباشد. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش در بهبود آگاهی، تغییر نگرش و مهارت پرستاران درخصوص تسکین درد بیماران در بیمارستانهای شهرستان نیشابور در سال 1383 صورت گرفته است. مواد و روشها: در این پژوهششبه تجربی از بین پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهرستان نیشابور در سال 1383، تعداد 60 نفر به روش تصادفی انتخاب شده و با استفاده از فرم پرسشنامه استاندارد شده میزان آگاهی، نوع نگرش و مهارت (عملکرد) پرستاران در زمینه شناخت و کنترل درد، مورد بررسی قرار گرفت. دادهها طی دو مرحله، قبل و بعد از برگزاری دو جلسه کلاس آموزشی، هر کدام به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه، جمعآوری و با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو، t تست) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: آگاهی پرستاران در مورد فیزیولوژی, علایم و نشانههای درد قبل از برگزاری کلاس آموزشی 32% بود که بعد از آموزش به 7/87% رسید. شناخت پرستاران نسبت به روشهای بررسی درد و شدت آن از 3/54% قبل از آموزش به 3/85% بعد از آموزش افزایش یافت. در حیطه نگرش، 4/91% پرستاران با این نظر که بهترین قضاوت کننده در مورد درد، خود بیمار است، موافق بودند و 9/82% مخالف با تجویز ساعتی داروهای مسکن به دلیل ایجاد اعتیاد در بیمار بودند که پس از طی کلاس، نگرش آنها موافق شده و به 4/95% تغییر یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات و تعداد سالهای فراغت از تحصیل با شناخت و نگرش و مهارت افراد مورد مطالعه در مورد درد، تفاوت معنیدار در سطح (01/0> p ) وجود دارد. در زمینه عملکرد، قبل از برگزاری کلاس آموزشی، عملکرد (مهارت) پرستاران در ارزیابی و بررسی درد بیمار در 59% به طور کامل درست و در 29% تا حدی درست بود، که بعد از برگزاری کلاس آموزشی، این نسبتها به ترتیب به 71% و 22% تغییر کرد. با توجه به آزمون انجام شده، نتیجهگیری میشود که دوره آموزشی، تاثیر معنیداری بر عملکرد پرستاران داشته است. نتیجهگیری: نشان داد که این مداخله آموزشی در افزایش آگاهی و بهبود عملکرد و نگرش پرستاران نقش داشته لذا توصیه میشود که سیاستهایی در جهت آموزش و بازآموزی روشهای شناخت، بررسی و کنترل درد برای پرستاران اتخاذ گردد.
واژههای کلیدی: درد،
شناخت،
مهارت،
پرستار،
آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری