دوره 10، شماره 5 - ( آذر- دی 1391 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6966 مشاهده)
بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت درد ناشی از پروسیجرهای تزریقی درکودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی  سمیه حامد توسلی[1]، دکتر فاطمه الحانی[2]*، دکتر ابراهیم حاجی زاده[3] تاریخ دریافت: 22/03/1391 تاریخ پذیرش: 01/06/1391چکیدهپیش زمینه و هدف: قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایج‌ترین پروسیجرهای دردناک است و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرس‌آورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان می‌کنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت درد پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. که طی آن 60 کودک 7-3 سال مبتلا به تالاسمی، در سه بیمارستان واقع در شرق گیلان می‌باشند.که به طور تصادفی به دو گروه (گروه آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، ابزار خودگزارشی درد پوکر چیپ، می‌باشند. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار spss انجام گرفت.یافته‌ها: داده‌ها نشان داد که میانگین رتبه‌های درد، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند ( 05/0P>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه درد، در گروه بازی آشناسازی کاهش معنی داری دارد ( 05/0 > P). بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش درد ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان موثر می‌باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که پرستاران کودک برای راحتی کودکان مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار می‌گیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند.کلید واژه‌ها: درد، کودک سن قبل از مدرسه، تالاسمی، پرستار، بازی آشناسازی  دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره پنجم، پی در پی 40، آذر و دی 1391، ص 609-603 آدرس مکاتبه: دانشگاه تربیت مدرس،گروه پرستاری، تلفن: 09123495476و 82883898-021Email: alhani_f@modares.ac.ir [1] دانش آموخته کارشناسی ارشد ﭘرستاری کودکان، دانشگاه تربیت مدرس، مربی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان[2] دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس )نویسنده مسئول)[3] دانشیار گروه آمار حیاتی، دانشگاه تربیت مدرس
متن کامل [PDF 137 kb]   (2585 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.