دوره 12، شماره 9 - ( آذر 1393 )                   جلد 12 شماره 9 صفحات 849-842 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi M S, Taghadosi M, Rezaie Shahsavarloo Z, lotfi M S. NURSING STAFF VIEWS ABOUT THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION AND PROVIDED STRATEGIES TO IMPROVE IT IN HOSPITALS AFFILIATED TO KASHAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 1391. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (9) :842-849
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
موسوی معصومه سادات، تقدسی محسن، رضایی شهسوارلو زهرا، لطفی محمد سجاد. موانع آموزش به بیمار و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه کارکنان پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان سال 1391. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (9) :842-849

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1348-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
2- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، sajjad.lotfi@yahoo.com
چکیده:   (7424 مشاهده)
 چکیده پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از اصول مهم در برنامه مراقبت و درمان است. مطالعات انجام‌گرفته حاکی از آن است که آموزش‌های مناسب، به بسیاری از بیماران داده نمی‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی موانع آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای بهبود آن از دیدگاه کارکنان پرستاری بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان سال 1391 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی 250 پرستار و 20 مدیر پرستاری در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، موانع و عوامل تسهیل‌کننده آموزش به بیمار جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (کای اسکوئر، آنالیز واریانس) در نرم‌افزار Spss v16.0 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: مهم‌ترین موانع آموزش به بیمار به ترتیب: عدم تناسب تعداد بیمار و پرستار (2/92درصد)، کمبود وقت و تراکم وظایف پرستاری (9/91درصد)، رضایت ناکافی پرستاران از ساعات و نوبت‌کاری (9/85درصد)، انجام امور غیرحرفه‌ای (7/83درصد ) و حقوق ناکافی (9/78درصد) بود. بین سمت و انجام امور غیرحرفه‌ای اختلاف معناداری مشاهده شد به‌گونه‌ای که پرستاران آن را مانعی برای آموزش به بیمار ذکر کردند درحالی‌که مدیران پرستاری عامل مذکور را مانع آموزش به بیمار تلقی نمی‌کردند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، جهت بهبود و ارتقاء آموزش به بیمار باید موانعی که فراوانی بالاتری دارند تعدیل‌شده و بودجه و تجهیزات کافی برای تأمین نیازهای آموزشی در اختیار پرستاران قرار گیرد. کلیدواژه‌ها: آموزش به بیمار، موانع، تسهیل‌کننده، پرستار، بیمار مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره نهم، پی‌درپی 62، آذر 1393، ص 849-84 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تلفن: 09390315269 Email: sajjad.lotfi@yahoo.com  
متن کامل [PDF 369 kb]   (3148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb