[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 64-74 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل و شرایط حرفه‌ای و خارج حرفه‌ای مؤثر بر اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران: یک مطالعه کیفی
دکتر محمدرضا دین محمدی 1، دکتر امیر جلالی2، دکتر حمید پیروی3
1- استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (نویسنده مسئول) ، mdinmohammadi@yahoo.com
2- استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
3- استاد، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (3294 مشاهده)

  عوامل و شرایط حرفه‌ای و خارج حرفه‌ای مؤثر بر اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران: یک مطالعه کیفی

 

  محمدرضا دین‌محمدی [1] * ، امیر جلالی [2] ، حمید پیروی [3]

 

  تاریخ دریافت 01/09/1393 تاریخ پذیرش 10/11/1393

 

  چکیده

  پیش‌زمینه و هدف: عوامل متنوع و متعددی در اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان پرستاری نقش دارند. همگونی و سازگاری مناسب بین انتظارات این عوامل، فرایند اجتماعی شدن را تسهیل می‌نماید. هدف این مقاله، گزارش بخشی از یک مطالعه اصلی است که به معرفی عوامل و شرایط مؤثر بر اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران می‌پردازد.

  مواد و روش کار: 12 دانشجوی کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در دو دانشکده پرستاری و مامایی بزرگ تهران و دو دانش‌آموخته جدید کارشناسی پرستاری با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نظریه پایه استراس و کوربین (1998) و روش مقایسه‌ای مداوم مورد تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: عوامل و شرایط حرفه‌ای (متشکل از محیط‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و عوامل انسانی از قبیل اساتید و مربیان، اعضای تیم مراقبت، بیماران و همتایان) و خارج حرفه‌ای (متشکل از جامعه، رسانه، خانواده، دوستان و پیش داشت‌های فردی) در قالب دوطبقه اصلی با زیر طبقات مربوطه انتزاع گردید و به‌عنوان زمینه و ساختارهای مؤثر بر پدیده اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری شناسایی و معرفی شد. تأثیر عوامل و شرایط حرفه‌ای بر نحوه اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان عمدتاً مستقیم و آشکار بوده و با درجات مختلف در سراسر دوره آموزشی مشاهده می‌گردید. تأثیرات عوامل و شرایط خارج حرفه‌ای معمولاً غیرمستقیم و پنهان بوده و از قبل از ورود فرد به دوره آموزشی آغاز و با گذر فرد به سال‌های بالا کمرنگ‌تر می‌گردید.

  بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد که چگونگی اجتماعی شدن دانشجویان کارشناسی در حرفه پرستاری تابع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل و شرایط حرفه‌ای و خارج حرفه‌ای می‌باشد. نحوه تعامل دانشجویان با این عوامل و شرایط، کیفیت اجتماعی شدن آن‌ها را در حرفه پرستاری تعیین می‌نماید.

  کلیدواژه‌ها: عوامل حرفه‌ای، عوامل خارج حرفه‌ای، اجتماعی شدن، دانشجوی پرستاری، تحقیق کیفی

 

  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پی‌درپی 66، فروردین 1394، ص 74-64

  

  آدرس مکاتبه: گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تلفن:09123411908

  Email: mdinmohammadi@zums.ac.ir



  [1] استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (نویسنده مسئول)

  [2] استادیار، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

  [3] استاد، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران

واژه‌های کلیدی: عوامل حرفه‌ای، عوامل خارج حرفه‌ای، اجتماعی شدن، دانشجوی پرستاری، تحقیق کیفی
متن کامل [PDF 260 kb]   (987 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dinmohammadi M, Jalali A, Peyrovi H. PROFESSIONAL AND EXTRA- PROFESSIONAL FACTORS AFFECTING PROFESSIONAL SOCIALIZATION OF IRANIAN STUDENT NURSES: A QUALITATIVE STUDY. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2015; 13 (1) :64-74
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1869-fa.html

دین محمدی محمدرضا، جلالی امیر، پیروی حمید. عوامل و شرایط حرفه‌ای و خارج حرفه‌ای مؤثر بر اجتماعی شدن حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری ایران: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1394; 13 (1) :64-74

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1869-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790