1- دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
4- دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، m.mohammadi@arums.ac.ir
چکیده: (7934 مشاهده)
نگرانیهای مادران دارای کودک ناشنوا: یک مطالعهی کیفی حسین ابراهیمی [1] ، عیسی محمدی [2] ، محمود شمشیری [3] ، محمدعلی محمدی [4] *، بهروز دادخواه [5] تاریخ دریافت 01/10/1393 تاریخ پذیرش 15/01/1394 چکیده پیشزمینه و هدف: تولد کودک ناشنوا، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره برای والدین محسوب میشود. مادران کودکان ناشنوا جهت ارائه مراقبت مؤثر از کودک خود، نیازمند حمایتهای روحی و روانی میباشند. این مطالعه باهدف تبیین نگرانیهای مادران با کودک ناشنوای مادرزادی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه کیفی با مشارکت 12 نفر از مادران دارای کودک ناشنوا انجام شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار جمعآوری شد و به روش تحلیل محتوای کیفی ارائهشده توسط گرانهیم و همکاران آنالیز گردید. یافتهها: نگرانیهای مادران دارای کودک ناشنوا در 3 طبقه اصلی خلاصه گردید که شامل نگرانیهای مربوط به ماهیت ناشنوائی، نگرانیهای مربوط به مشکلات اجتماعی و نگرانیهای مربوط به آینده کودک بود. در میان نگرانیهای مربوط به آینده، احتمال تولد فرزند ناشنوای دیگر و ترس از ناشنوا شدن فرزندانِ کودک ناشنوای خود مهمترین دغدغه و نگرانیهای مادران بود. بحث و نتیجهگیری: مادران دارای کودک ناشنوا نگرانیهای متعددی را تجربه میکنند. برای کاهش این نگرانیهای خود نیاز به دریافت حمایت ویژه توسط کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی دارند. تعدیل این نگرانیها میتواند موجب کاهش استرس مرتبط با کودک ناشنوا و مشارکت مؤثر آنها در امر توانبخشی کودک باشد. کلیدواژهها: نگرانی، مادران دارای کودک ناشنوا، تحلیل محتوای کیفی مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پیدرپی 67، اردیبهشت 1394، ص 146-136 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران، تلفن: 09144525246 Email: m.mohammadi@arums.ac.ir [1] دانشیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران [2] دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران [3] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران [4] دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) [5] استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری