دوره 14، شماره 1 - ( فروردین 1395 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 77-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگته علوم پزشکی مشهد
2- دانشگته علوم پزشکی مشهد ، Manzariz@mums.ac.ir
چکیده:   (5827 مشاهده)
تاریخ دریافت 09/09/1394 تاریخ پذیرش 18/11/1394 چکیده پیش‌زمینه و هدف: به سبب پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه و نقش تصمیم‌های پرستاران بر سرنوشت بالینی بیماران، آموزش مهارت‌های تصمیم‌گیری به پرستاران این بخش‌ها امری ضروری است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش چارچوب تصمیم‌گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم‌گیری بالینی پرستاران بخش‌ مراقبت ویژه انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی با روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون، 58 پرستار بخش‌ مراقبت ویژه بیمارستان شهید کامیاب مشهد به‌صورت تصادفی به دو گروه کارگاه با بیمار استاندارد و کارگاه بدون بیمار استاندارد تخصیص یافتند. برای هر دو گروه، یک جلسه کارگاه به مدت 6 ساعت با محتوای آموزشی و سناریوهای بالینی مبتنی بر واقعیت یکسان برگزار شد. در هر دو گروه قبل و 45 روز بعد از مداخله پرسشنامه مشارکت در تصمیم‌گیری بالینی تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از SPSS-16 و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و من ویتنی در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه‌و‌تحلیل گردید. یافته‌ها: قبل از مداخله میانگین نمره تصمیم‌گیری بالینی (12/0=P) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری نداشت. میانگین و انحراف معیار نمرات تصمیم‌گیری بالینی از مجموع 180 نمره، در گروه کارگاه با بیمار استاندارد از 4/28±7/97 به 1/16±5/152 و در گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد از 2/29±7/85 به 6/24±3/121 تغییر یافت و ازنظر آماری اختلاف معنی‌داری وجود داشت (001/0>P).  در تفاوت میانگین نمرات پس‌آزمون با پیش‌آزمون در گروه کارگاه با بیمار استاندارد (3/22±7/54) نسبت به گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد (2/28±5/35) اختلاف  آماری معنی‌داری مشاهده شد (002/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر چارچوب تصمیم‌گیری اوتاوا در هر دو گروه می‌تواند منجر به ارتقاء مشارکت پرستاران در تصمیم‌گیری بالینی ‌شود؛ ولی کارگاه با بیمار استانداردشده در توسعه این مهارت بالینی در پرستاران مؤثرتر خواهد بود. لذا کاربرد این روش آموزشی در برنامه‌های آموزش مداوم ضمن خدمت به‌منظور بهبود تصمیم‌گیری بالینی پرستاران پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 307 kb]   (1470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.