Mikaeeli F, Hemati Maslakpak . M, Farhadi M, Feizipour H. THE EFFECT OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING ON MENTAL HEALTH IN CRITICAL CARE NURSES IN URMIA. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (5) :437-445
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2393-fa.html
میکائیلی فرزانه، همتی مسلک پاک معصومه، فرهادی معصومه، فیضی پور هایده. بررسی تأثیر آموزش برنامهریزی عصبی-کلامی بر سلامت روان پرستاران بخشهای ویژه شهر ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (5) :437-445
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2393-fa.html
1- دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، hemmatma@yahoo.com
3- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (4844 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: سلامت پرستاران ازجمله سلامت روان پرستاران بهعنوان ارائهدهندگان خدمات مراقبتی از بیماران در کیفیت خدمات آنان بر بیماران تأثیرگذار است. این تحقیق بهمنظور تعیین تأثیر آموزش برنامهریزی عصبی-کلامی بر سلامت روان پرستاران انجام یافته است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیشآزمون - پسآزمون) با گروه کنترل میباشد. نمونههای این مطالعه، 60 نفر از پرستاران بخشهای ویژه است که به روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. جهت سنجش سلامت روان از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ استفاده شد. گروه مداخله به تعداد هشت جلسه سهساعتی تحت آموزش برنامهریزی عصبی کلامی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تی گروههای مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که پیش از اجرای مداخله بین میانگین نمرات سلامت روان پرستاران و حیطههای آن تفاوت معنیداری وجود نداشت. بعد از آموزش برنامهریزی عصبی-کلامی، میانگین نمره کلی سلامت روان، علائم جسمانی سازی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید در پرستاران گروه مداخله به شکل معنیداری نسبت به گروه کنترل بهبود یافته است (05/0 P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری