دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 370-361 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده علوم پزشکی آبادان (نویسنده مسئول) ، s_elhami@yahoo.com
2- دانشکده علوم پزشکی آبادان
3- دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده:   (5692 مشاهده)
تاریخ دریافت 16/12/1394 تاریخ پذیرش 20/02/1395 چکیده پیش‌زمینه و هدف: مراقبت به‌عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می‌تواند از طریق آموزش ارزش‌های اصلی واقعیت یابد. اغلب بیماران، کیفیت خدمات ارائه‌شده را بر اساس درک خود از مراقبت ارزیابی می‌نمایند، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر درک بیماران از مراقبت پرستاری انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخله‌ای آموزشی و نیمه تجربی بوده که در نیمسال دوم تحصیلی سال 93-92 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. 55 دانشجوی سال 3 و 4 به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (n=29) و کنترل (n=26) تقسیم شدند. برنامه آموزشی رفتار مراقبتی برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش‌های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت نمودند. بعد از گذشت روز دوم از شروع کارآموزی، به ازای هر دانشجو 3 بیمار و در طی 2 روز مراقبت مداوم از یک بیمار سطح درک بیماران در هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مطالعه با ابزار CBM موردبررسی قرار گرفت. داده‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که درک بیماران از رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان پرستاری در قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب الویت رفتار حرفه‌ای، رویکرد حرفه‌ای، ارتباط، همدلی و احترام بوده است. در گروه مداخله در هر پنج حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین (p=.0001). در گروه کنترل درک بیماران نسبت به رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان در طی مطالعه، پسرفت داشته است اما با این وجود ازنظر آماری معنی‌دار نبوده است (p=.83). بحث و نتیجه‌گیری: درک بیماران از مراقبت‌های دریافت شده دانشجویان پرستاری در محیط‌های بالینی، می‌تواند در توسعه آموزش‌های علمی و عملی آنان نقش مهمی داشته باشد.
متن کامل [PDF 501 kb]   (2505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. 1. Hajinezhad ME, Rafii F, Jafarjalal E, Haghani H. Relationship Between Nurse Caring Behaviors From Patients’ Perspectives & Their Satisfaction. Iran J Nurs 2007; 20(49): 73-83. (Persian)
2. 2. Green A, Davis S. Toward A Predictive Model of Patient Satisfaction With Nurse Practitioner Care. J Am Acad Nurse Pract 2005; 17(4): 139-48.
3. 3. Taraghi Z. Quality Of Life Among Multiple Sclerosis Patients. Iran J Nurs 2007; 20(5): 49-57. (Persian)
4. 4. Dehghan Nayeri N, Jalali Nia FG. Nursing Theorists and Theories. Tehran: Boshrs Publications; 2010
5. 5. Rafiee F, Haghdoost Oskouie SF, Mohammadi R, Najaf Yarandi A, Jozekabiri F, Haghani H, et al. Caring Behaviors of Student Nurses Following Clinical Experience Through Role Play And Traditional Method. Iran J Nurs 2007; 20(50): 7-19. (Persian)
6. 6. Murphy F, Jones S, Edwards M, James J, Mayer A. The Impact of Nurse Education on The Caring Behaviour’s of Nursing Students. Nurs Educ Today 2009; 29: 254–64.
7. 7. Hajinezhad M, Azodi P, Rafii F. Perspectives of Patients and Nurses on Caring Behaviors of Nurses, Hayat 2011; 17(4): 36-45. (Persian)
8. 8. Motl RW, Mcauley E, Snook EM. Physical And Multiple Sclerosis:A Meta – Analysis. Mult Sclera. 2005(Aug); 11(4): 459-63.
9. 9. Kimble L. Patients’ Perceptions of Nurse Caring Behaviors in an Emergency Department [Dissertation]. Pro Quest. Huntington, West Virginia: Marshall University College of Nursing And Health Professions; 2003.
10. 10. Essen VL, Sjoden PO. The Importance of Nurse Caring Behaviors As Perceived By Swedish Hospital Patients And Nursing Staff. Int J Nurs Stud 2003; 40: 487-49.
11. 11. Lee-Hsieh J, Kuo C, Tseng H, Turton Ma. Development of an Instrument to Measure Caring Behaviors in Nursing Student in Taiwan. Int J Nurs Stud 2005; 42: 579-88.
12. 12. Moattari M, Abedi H. Nursing Students' Experiences in Reflective Thinking: A Qualitative Study. Iranian J Med Educ 2008; 8(1): 101-12. (Persian)
13. 13. Epstein RM. Reflection, perception and the acquisition of wisdom. Med Educ 2008; 42(11): 1048-50.
14. 14. Can G, Akin S, Aydiner A, Ozdilli K, Durna Z. Evaluation of The Effect of Care Given by Nursing Students on Oncology Patient’s Satisfaction. Eur J Oncol Nurs 2008; 12(4): 387-92.
15. 15. Negarandeh R, Mohammadi S, Zabolypour S, Arazi Ghojegh T. Relationship Between Quality of Senior Nursing Students' Caring Behaviors And Patients' Satisfaction. Hayat. 2012; 18(3): 10-21. (Persian)
16. 16. Wu LM, Chin CC, Chen CH. Evaluation of a Caring Education Program for Taiwanese Nursing Students: A Quasi- Experiment With Before and After Comparison. Nurs Educ Today 2009; 29(8): 873-8.
17. 17. Khouri R. Impact of an Educational Program on Nursing Students Caring and Self-Perception in Intensive Clinical Training in Jordan. ADV Med Educ Pract 2011; 2: 173-85.
18. 18. Watson J. Nursing: The Philosophy and Science Of Caring. Boulder: Colorado Associated University Press; 1985.P. 11-2.
19. 19. Wolf Z, Giardino E, Obsborne P. Dimensions of Nurse Caring. IMAGE 1994; 26(2): 107-11.
20. 20. Brunton B, Beaman M. Nurse Practitioners’ Perceptions of Their Caring Behaviors. J Am Acad Nurse Pract 2000; 12(11): 451-6.
21. 21. Wolf ZR, Miller PA, Devine M. Relationship Between Nurse Caring And Patient Satisfaction In Patients Undergoing Invasive Cardiac Procedures. Med surg Nurs 2003; 12(6): 391-6.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.