دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1395 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 290-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران ، Nasiripour@srbiau.ac.ir
چکیده:   (5541 مشاهده)
تاریخ دریافت 03/12/1394 تاریخ پذیرش 10/02/1395 چکیده پیش‌زمینه و هدف: یکی از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شغلی پرستاران، مکانیزم‌های جبران خدمات می‌باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط بین شیوه‌های جبران خدمت و عملکرد شغلی پرستاران شاغل دو بیمارستان ولیعصر (عج) و لولاگر به انجام رسیده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی به‌صورت همبستگی در سال 1393 به انجام رسید. تعداد 221 نفر از پرستاران دو بیمارستان ولیعصر (عج) و لولاگر بر اساس فرمول و به روش طبقه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه پنج بعدی عملکرد شغلی شوایرین و پرسشنامه محقق ساخته جبران خدمت برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون اسپیرمن و به کمک نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 18 به انجام رسید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد شغلی پرستاران موردمطالعه درمجموع متوسط می‌باشد (50/0±76/2). از بین شیوه‌های جبران خدمت دادن سنوات تشویقی، امکان ادامه تحصیل، ترفیعات شغلی و کارانه مبتنی بر عملکرد به ترتیب واجد بالاترین اولویت شدند. آزمون اسپیرمن بین عملکرد شغلی با شیوه‌های جبران خدمت پرداخت غیر نقدی (0.0001P= )، کارانه مبتنی بر عملکرد (0.004P= )، دادن سنوات تشویقی (0.0001P= )، کم کردن ساعات کار (0.0001P= )، افزایش تعرفه‌های خدمات (0.0001P= ) و پرداخت مقدار پول ثابت ماهانه (0.02P= ) رابطه آماری معنی‌داری را نشان داد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به نظر می‌رسد متغیر جبران خدمت پیشگویی‌کننده مناسبی در عملکرد شغلی پرستاران می‌باشد. با توجه به تمایل کم‌تری که برای دریافت مزایای نقدی نسبت مزایای غیر نقدی وجود دارد؛ پیشنهاد می‌شود اصلاحاتی در شیوه‌های مختلف جبران خدمت اعمال شود و تأثیر این اصلاحات بر متغیرهایی ازجمله عملکرد شغلی بررسی شود.
متن کامل [PDF 612 kb]   (3451 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.