دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1395 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 262-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، azam_alavi92@yahoo.com
چکیده:   (5466 مشاهده)
تاریخ دریافت 19/11/1394 تاریخ پذیرش 14/02/1395 چکیده پیش‌زمینه و هدف: درک خودکارآمدی به‌عنوان پیشگویی‌کننده رفتارهای پرستاران، نقش مهمی بر روی عملکرد حرفه‌ای پرستاران دارد. بااین‌وجود شناخت ابعاد این مفهوم موردتوجه قرار نگرفته است. هدف مطالعه حاضر تبیین درک خودکارآمدی مراقبتی پرستاران کودکان از مفهوم زبردستی است. مواد و روش‌ها: این مطالعه بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر بر روی مفهوم خودکارآمدی مراقبتی است که با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا در سال2014 در ایران انجام یافت. 27 پرستار و مربی بالینی بخش کودکان بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف در این پژوهش شرکت کردند. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پژوهش با روش تحلیل محتوای مرسوم (قراردادی) صورت گرفت. یافته‌ها: بر اساس بیانات مشارکت‌کنندگان مفهوم زبردستی به‌عنوان یکی از ابعاد اصلی درک خودکارآمدی، شامل دوطبقه اصلی"قابلیت‌های تکنیکی" شامل زیر طبقات (مهارت در انجام مراقبت‌‌های درمانی، ارائه مراقبت غیر‌‌تروماتیک، خلاقیت در مراقبت) و "مراقبت بر پایه دانش حرفه‌ای" شامل زیر طبقات (دانش تئوری و دانش عملیاتی) بود. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس تجربیات مشارکت‌‌کنندگان این مطالعه یکی از شاخص‌‌ترین مضمون‌‌هایی که اشاره به درک خودکارآمدی پرستار در حین مراقبت کردن دارد، زبردستی در قالب قابلیت‌‌های تکنیکی و ارائه مراقبت بر پایه دانش حرفه‌ای است. نتایج این مطالعه می‌تواند توسط مدیران و مربیان پرستاری، بخصوص در حیطه مراقبت کودکان استفاده گردد، تا با افزایش درک خودکارآمدی پرستاران بخش کودکان موجب تقویت عملکرد حرفه‌ای آنان و ارائه مراقبت با کیفیت به کودکان گردند.
متن کامل [PDF 468 kb]   (1619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.