1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران. (نویسنده مسئول) ، shima23.parandin@gmail.com
چکیده: (5142 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: شکاف بین دانش نظری و عمل، زمینه چالش در خدمات ارائهشده بالینی را فراهم نموده و این خدمات را با انتقاداتی مواجه ساخته است. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و خدمات بالینی پرستاری در سال 1394 انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 375 نفر (شامل 217 پرستار و 158 دانشجوی پرستاری) در بیمارستان امام رضا (ع) و دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته شامل دو قسمت مشخصات دموگرافیک و عوامل مؤثر بر شکاف دانش نظری و عملی بود. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین کلی شکاف بین دانش نظری و عملی 22/11±67/51 (بر مبنای 100) گزارش شد که در محدوده تأثیر زیاد بود. کمبود پرستار (28/84)، حمایت از طرف سرپرستار (62/77) و مناسب نبودن تسهیلات رفاهی (67/73) از دیدگاه پرستاران و سبک آموزش مربیان بالینی (21/88)، کمبود پرستار (84/78) و بهروز نبودن دانش پرستاری (14/73) از دیدگاه دانشجویان پرستاری بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و عملی شناخته شد.
نتیجهگیری: بین دانش نظری و عملی شکاف عمیقی وجود دارد لذا بهمنظور برطرف نمودن این شکاف پیشنهاد میگردد دو بعد آموزشی و بالینی اصلاح گردد. در بعد آموزشی ضمن اصلاح سبک آموزش بالینی، از مربیانی کارآزموده و مجرب استفاده شود و در حیطهی بالینی، ضرورت بهکارگیری نیروهای پرستاری بیشتر، افزایش بعد حمایتی از جانب مدیران پرستاری و سرپرستاران وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی