دوره 14، شماره 10 - ( دی 1395 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 866-859 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour P, Alizadeh S, Moghaddam Tabrizi F, sayadi H. THE EFFECTOF ANTENATAL PREPARATION CLASSESS ON SELF-EFFICACY INCOPING WITH CHILDBIRTH IN PREGNANT WOMEN REFFERING TO FATEMEH POLYCLINIC, AND OTHER HEALTH CARE CENTERS IN URMIA IN 2015. Nursing and Midwifery Journal 2017; 14 (10) :859-866
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2799-fa.html
علیپور پریناز، علیزاده سعیده، مقدم تبریزی فاطمه، صیادی حجت. بررسی تأثیر کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی بر خودکارآمدی در سازگاری با زایمان مادران باردار مراجعه‌کننده به پلی‌کلینیک حضرت فاطمه (س) تأمین اجتماعی و مراکز بهداشتی درمانی در شهرستان ارومیه در سال 1394. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (10) :859-866

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2799-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی،‌ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
4- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، -
چکیده:   (6375 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: افزایش دانش و آگاهی مادران باردار در مورد لیبر، زایمان و استراتژی‌های سازگاری با درد زایمان حائز اهمیت بوده و به‌طور مؤثر منجر به افزایش اطمینان، اعتمادبه‌نفس و خودکارآمدی زنان در طی لیبر و زایمان می‌شود. فلذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر کلاس‌های آمادگی برای زایمان بر خودکارآمدی زایمان زنان باردار در سازگاری با زایمان طبیعی انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 150 زن باردار نخست زا در دو گروه کنترل و مداخله که به‌طور تصادفی ساده انتخاب شدند انجام گردید. جهت آموزش گروه مداخله کلاس‌های آمادگی برای زایمان برگزار شد. درحالی‌که در گروه کنترل فقط مراقبت‌های روتین به عمل آمد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسش‌نامه جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی زایمان بود. داده‌ها قبل از مداخله در هفته 23-20 حاملگی و مجدداً در هفته 37 حاملگی و یک بار نیز در 72-24 ساعت بعد از زایمان از هر دو گروه پس‌آزمون گردآوری شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار آماری SPSS20 استفاده شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف آماری معنی‌داری در گروه مداخله بلافاصله بعد از مداخله و بعد از زایمان (000/0= P) وجود داشته است درحالی‌که این تفاوت در گروه کنترل معنی‌دار نبوده است. نتیجه‌گیری: این مطالعه، مؤثر و کارآمد بودن برنامه آموزشی کلاس‌های آمادگی برای زایمان را در افزایش خودکارآمدی زنان باردار در سازگاری با لیبر تأیید می‌کند. ازاین‌رو، استفاده از آن به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر جهت آمادگی برای زایمان پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 533 kb]   (2250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb