دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 312-300 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشکده برق و کامپیوتر شهید بهشتی
3- دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (نویسنده مسئول) ، sadageyani@yahoo.com
چکیده:   (6094 مشاهده)
تاریخ دریافت 14/11/1394 تاریخ پذیرش 22/01/1395 چکیده پیش‌زمینه و هدف: ضرورت استفاده از تکنیک واقعیت مجازی در عصر اطلاعات و دانش جهت آموزش مهارت‌های پرستاری با توجه به وظایف حساس پرستاران بر کسی پوشیده نیست. نرم‌‌فزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی با واقعیت‌گرایی و کیفیت بالا راهبردِ قابل تأمّلی برای محدود کردن خطرات زیاد آموزش پرستاری به روش سنتی بوده و می‌توانند سبب کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شوند. در این مطالعه به بررسی نقش مدل‌ها، رویکردها و نظریه‌های یادگیری در طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی در آموزش پرستاری پرداخته می‌شود. مواد و روش کار: برای این مطالعه مروری سیستماتیک، کلیه مقالات منتشرشده از سال‌های 2000 تا 2015 که مرتبط با نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سؤال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و منابع داخلی ازجمله SID,CINAHL PubMed,Web of Science,EBSCO Host, Irandoc,Iranmedex Google Scholar  با استفاده از کلیدواژه‌های آموزش، پرستاری، نظریه‌های یادگیری، نرم‌افزار، شبیه‌سازی، تکنیک واقعیت مجازی، مدل و ترکیب آن‌ها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیست‌های مربوطه ارزیابی شدند. یافته‌ها: تعداد 850 مورد مقاله یافت شد و 12 مقاله که ارتباط مستقیم باهدف مطالعه داشتند، برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شد. از 12 مقاله، چهارمقاله به یادگیری به‌عنوان امر شناختی و ساختاری توجه داشتند. پنج مقاله از مدل شبیه‌سازی جفریز و اصول نظریه‌های یادگیری استفاده کرده بودند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به نیاز مراکز بهداشتی به پرستاران ماهر و نیاز به نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی به‌عنوان ابزار آموزشی در آموزش پرستاری، استفاده آر مدل‌های شبیه‌سازی و نظریه‌های یادگیری در جهت هدایت طراحی و تولید این نرم‌افزارها به سمت یادگیری مبتنی بر صلاحیت حرفه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 498 kb]   (2528 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.