دوره 14، شماره 7 - ( مهر 1395 )                   جلد 14 شماره 7 صفحات 657-648 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SalehMoghaddam A, zoka A, mazlom S R, amini S. THE EFFECT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON PREOPERATION ANXIETY AMONG PATIENTS BEFORE UNDERGOING OPEN HEART SURGERYWITHOUT PUMP. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (7) :648-657
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-fa.html
صالح مقدم امیررضا، ذکا امیر، مظلوم سید رضا، امینی شهرام. بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (7) :648-657

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-fa.html


1- مربی، عضو هئیت علمی گروه مدیریت، بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) ، pasban_saeid@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (7554 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اضطراب قبل از عمل، یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی بیماران تحت عمل جراحی قلب باز می‌باشد که در صورت عدم کنترل می‌تواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تأثیر منفی بگذارد. روش‌ها و ابزار آموزشی مختلفی معرفی شده است ولی مناسب‌ترین آن همچنان به‌صورت راز باقی مانده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر فیلم آموزشی  بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور با مشارکت 60 بیمار کاندید عمل جراحی قلب باز بستری در بخش قلب باز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1394 انجام گردید. بیماران به‌صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری کنترل و مداخله تخصیص شدند. برای بیماران گروه مداخله، یک فیلم آموزشی طی دو جلسه 15 دقیقه‌ای و برای بیماران گروه کنترل آموزش‌ها در قالب پمفلت و چهره به چهره، در روز قبل از عمل ارائه گردید. اضطراب بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر قبل و بعد از مداخله بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 11.5 و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون، کای اسکوئر و دقیق کای اسکوئر تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین سنی بیماران 5/4 ±8/56 سال و میزان تحصیلات 3/53 درصد (32 نفر) از آن‌ها ابتدایی بود. میانگین نمره حمایت اجتماعی بیماران گروه مداخله 0/1±2/10 و در گروه کنترل 1/1±8/9 بود که اختلاف آن‌ها معنی‌دار نبود (185/0=P). در مرحله قبل از مداخله بین میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بیماران گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت  (05/0p>)؛ اما بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار بیماران گروه مداخله (2/4±7/27) به‌صورت آماری معنی‌داری کم‌تر از گروه کنترل (3/5±0/33) بود (001/0p
متن کامل [PDF 532 kb]   (3506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb