1- دانشگاه آزاد واحد مرند (نویسنده مسئول) ، jafarmn21@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد واحد مرند
: (7491 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: میزان سزارین در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به علت عوارض زیاد بعد از عمل، دوره نقاهت طولانی و هزینه بالای زایمان به طریق جراحی و سایر عوارض، زایمان طبیعی بهعنوان روش ترجیحی توصیه شده است. با توجه به افزایش زایمان به طریقه سزارین و سهولت پذیرش آن از سوی عامه مردم به نظر میرسد که نگرش زنان باردار و کارکنان بهداشتی نسبت به انتخاب نوع زایمان مؤثر است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش کلاسهای آمادگی زایمان در انتخاب نوع زایمان میباشد.
مواد و روش کار: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر اجرا از نوع نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل 80نفر از زنان باردار که به بیمارستان زنجان مراجعه کردند از این تعداد 40 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 40نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی اجرا و سپس از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته نسبت به جمعآوری دادهها درباره اثربخش بودن آموزش اقدام گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان امر تائید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 7/0 مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس اطلاعات بهدست آمده ملاحظه میگردد که از بین شرکتکنندگان در کلاسهای آموزش خانواده 8 نفر (20درصد) زایمان به روش سزارین داشته و 32 نفر (80درصد) نیز به روش طبیعی زایمان انجام دادهاند. در مقام مقایسه از بین مادرانی که در کلاسهای آموزش خانواده شرکت نکردهاند، 25 نفر (5/62درصد) به روش سزارین و 15 نفر (5/37درصد) نیز به روش طبیعی زایمان کردهاند. همچنین طبق اطلاعات بدست آمده و آزمون 2X ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون 000/0 = p و زیر 05/0 میباشد؛ بنابراین بین شرکت در کلاسهای آموزش خانواده و ترغیب به زایمان طبیعی رابطه وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش و شرکت در کلاسهای آموزشی خانواده (کلاسهای آمادگی برای زایمان) بر نوع انتخاب زایمان از سوی مادران باردار تأثیر داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی