دوره 14، شماره 9 - ( آذر 1395 )                   جلد 14 شماره 9 صفحات 774-767 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) ، narimani@uma.ac.ir
3- دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (5009 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مشکلات هیجانی از مسائل رایج و آزاردهنده برای بیماران مبتلا به صرع است. علی‌رغم توجه روزافزون علم پزشکی به جنبه­های عصب­شناختی بیماری صرع، نیمرخ روانی و تأثیرات روان­شناختی آن تقریباً ناشناخته مانده است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استرس شناختی- رفتاری در تعامل با نوع صرع بر میزان فراوانی حملات تشنجی در نوجوانان مبتلا به صرع است. مواد و روش کار: در این مطالعه آزمایشی 40 بیمار مبتلا به صرع (20 بیمار مبتلا به صرع عمومی، 20 بیمار مبتلا به صرع کانونی) دارای پرونده در انجمن صرع تبریز با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی جایگزین شدند. دامنه سنی بیماران 14 تا 21 سال سن بود. برای به دست آوردن اطلاعات‌پایه، فراوانی حملات تشنجات در بیماران دو ماه قبل از اجرای مداخله درمانی جمع‌آوری شد (دامنه فراوانی حملات در گروه موردمطالعه بین 3 تا 6 حمله بود). قبل از شروع اولین جلسه درمانی بیماران پرسشنامه لویندا برای سنجش استرس، افسردگی و اضطراب را پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش (10 بیمار مبتلا به صرع عمومی و 10 بیمار مبتلا به صرع کانونی) طی دو ماه تحت مداخله درمانی مدیریت استرس شناختی-رفتاری قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از SPSS21 و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد اجرای مداخله درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری در بیماران مبتلا به صرع منجر به کاهش فراوانی حملات تشنجی می­شود؛ اما در بین دو گروه مبتلا به صرع عمومی و کانونی نتایج معنی‌دار آماری به دست نیامد. همچنین در این پژوهش بین آشفتگی هیجانی و فراوانی حملات تشنجی در بیماران مبتلا به صرع رابطه معنی‌دار به دست آمد. نتیجه‌گیری: مداخلات روان­شناختی منجر به کاهش فراوانی حملات تشنجی در بیماران مبتلا به صرع می­شود. بنابراین می‌تواند در کنار دارودرمانی به‌منظور بهبود روند بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 456 kb]   (1539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.