دوره 14، شماره 11 - ( بهمن 1395 )                   جلد 14 شماره 11 صفحات 941-934 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران ، beigi60@gmail.com
چکیده:   (7216 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سلامت روان نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی جوامع ایفا می‌کند. وضعیت سلامت روانی دختران در دوره نوجوانی اثرات زیادی بر الگوی سازگاری و رفتاری آنان در بزرگ‌سالی خواهد‌ داشت. با توجه به تمایل جامعه به سمت تک‌فرزندی، مطالعه‌ی حاضر باهدف بررسی همبستگی شادکامی و سلامت‌روانی با تعدد فرزندان خانواده در دختران نوجوان شهر قم انجام شد. روش بررسی: مطالعه ‌حاضر از نوع مقطعی‌ تحلیلی می‌باشد که طی آن 341 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 94-93 با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد سلامت عمومی و شادکامی مورد پرسش قرار گرفتند. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS ویراست 18 و با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه‌و‌تحلیل گردید. یافته‌ها: بر اساس نمره سلامت عمومی و شادکامی، 51درصد دانش آموزان مشکوک به اختلال سلامت روان و 3/53درصد مبتلا به شادکامی نابهنجار بودند. در این مطالعه میانگین نمره شادکامی و سلامت عمومی افراد به ترتیب برابر با 4/16±6/39 و 5/15±5/27 بود. میانگین نمره شادکامی در دختران تک‌فرزند، دو ‌فرزند و چند ‌فرزند به ترتیب برابر با 9/15±40، 6/15±1/36 و 6/17±3/40 و نمره سلامت عمومی در آن‌ها برابر با 3/14±5/26، 1/16±6/29 و 1/14±9/25 به‌دست آمد. بین نمره شادکامی با تعداد فرزندان ارتباط معنی‌دار دیده شد (05/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، دختران دو‌ فرزند نسبت به دختران تک‌فرزند و چند ‌فرزند وضعیت سلامت عمومی و شادکامی نامطلوب‌تری داشتند. با توجه به وضعیت روان این دانش‌آموزان، توجه به سلامت روان این قشر از جامعه به‌عنوان مادران آینده ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 418 kb]   (1880 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.