دوره 14، شماره 10 - ( دی 1395 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 895-885 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری مامایی ایران، تهران، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری مامایی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m_negar110@yahoo.com
چکیده:   (6879 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: نتایج مطالعات نشان داده‌اند که مراقبین خانوادگی بیماران تحت همودیالیز با مشکلات متعددی در زمینه سازگاری با مسؤولیت­ها و مسائل ناشی از مراقبت و درمان بیمار روبرو هستند که منجر به فشار مراقبتی می‌شود، بااین‌وجود، این مراقبین­کم‌تر موردتوجه قرار گرفته‌اند. لذا این پژوهش باهدف تعیین تأثیر­ برنامه آموزشی-حمایتی بر فشار مراقبتی مراقبین خانوادگی بیماران تحت همودیالیز انجام گردیده است. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل است که بر روی 76 ­مراقب بیمار تحت همودیالیز در مرکز آموزشی درمانی شهید هاشمی نژاد شهر تهران در سال 1394 -1393 انجام گردیده است. مراقبین به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمون برنامه آموزشی حمایتی را در طول دو هفته در طی 6 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه فشار مراقبتی­­(CBI)­ قبل و 6 هفته بعد از مداخله جمع‌آوری شد. سپس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و با به‌کارگیری روش­های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار ­گرفتند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد هر دو گروه آزمون و کنترل ازنظر اطلاعات دموگرافیک همگن بودند و اختلاف معنی‌داری وجود نداشت. همچنین فشار مراقبتی مراقبین قبل از مداخله در گروه آزمون 74/11­±­56/88 و در گروه کنترل ­13/15±­ ­­97/84­­ و­ 6 هفته بعد از مداخله در گروه آزمون ­64/6 ­­±77/58 و در گروه کنترل­ 74/11­±84/87 بود­. بدین‌وسیله می‌توان نتیجه گرفت که فشار مراقبتی در گروه آزمون بعد از مداخله کاهش یافته است­(۰۰۱/­۰> p). نتیجه‌گیری: به‌کارگیری برنامه آموزشی-حمایتی می­تواند در کاهش فشار مراقبتی مراقبین خانوادگی تأثیر­گذار باشد. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران نظام سلامت، کارکنان خود را برای ارائه برنامه آموزشی حمایتی به‌ویژه در بخش‌های ویژه تشویق نمایند.
متن کامل [PDF 515 kb]   (2966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.