دوره 15، شماره 8 - ( آبان 1396 )                   جلد 15 شماره 8 صفحات 619-612 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khanbabayi gol M, jabarzade F, zamanzadeh V. CULTURAL COMPETENCE AMONG SENIOR NURSING STUDENTS OF MEDICAL UNIVERSITIES IN NORTH-WEST IRAN. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (8) :612-619
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3035-fa.html
خانبابایی گول مهدی، جبارزاده فرانک، زمانزاده وحید. شایستگی فرهنگی دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال غرب ایران. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (8) :612-619

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3035-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار، دکترای تخصصی پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- استاد، دکترای تخصصی پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، zamanzadeh@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (5248 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مفهوم شایستگی فرهنگی معادل توانایی تعامل مؤثر با افراد دارای فرهنگ­های متفاوت تعریف می­شود. تلاش برای کسب آن یک موضوع مهم در آموزش دانشجویان است، بااین‌حال در متون، مطالعه­ای که شایستگی فرهنگی دانشجویان پرستاری را در کشور مشخص نماید، یافت نشد. هدف مطالعه حاصل، تعیین میزان شایستگی فرهنگی دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری شمال غرب ایران است. مواد و روش­ها: چارچوب مطالعه توصیفی حاضر بر اساس مدل شایستگی فرهنگی می­باشد. 212 دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری با استفاده از پرسشنامه شایستگی فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد یادشده برابر کل دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری دانشگاه­های علوم پزشکی تبریز، مراغه، ارومیه، خوی و اردبیل با رعایت معیارهای ورود و خروج بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS13 تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین کل شایستگی فرهنگی برابر 1/12±69/73 بود. بر اساس دستورالعمل مقیاس، سطح شایستگی فرهنگی دانشجویان پرستاری از حیث رتبه­بندی که شامل بی‌کفایتی، آگاهی، صلاحیت و تبحر فرهنگی می­باشد در سطح " آگاهی فرهنگی " قرار می­گیرد. بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از روش­های یادگیری اختصاصی فعال نظیر شبیه­سازی جهت توانمندسازی دانشجویان پرستاری در راستای توسعه سطح شایستگی فرهنگی، مناسب به نظر می­رسد.  
متن کامل [PDF 522 kb]   (1718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb