khanbabayi gol M, jabarzade F, zamanzadeh V. CULTURAL COMPETENCE AMONG SENIOR NURSING STUDENTS OF MEDICAL UNIVERSITIES IN NORTH-WEST IRAN. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (8) :612-619
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3035-fa.html
خانبابایی گول مهدی، جبارزاده فرانک، زمانزاده وحید. شایستگی فرهنگی دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شمال غرب ایران. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (8) :612-619
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3035-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار، دکترای تخصصی پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- استاد، دکترای تخصصی پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، zamanzadeh@tbzmed.ac.ir
چکیده: (5248 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مفهوم شایستگی فرهنگی معادل توانایی تعامل مؤثر با افراد دارای فرهنگهای متفاوت تعریف میشود. تلاش برای کسب آن یک موضوع مهم در آموزش دانشجویان است، بااینحال در متون، مطالعهای که شایستگی فرهنگی دانشجویان پرستاری را در کشور مشخص نماید، یافت نشد. هدف مطالعه حاصل، تعیین میزان شایستگی فرهنگی دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری شمال غرب ایران است.
مواد و روشها: چارچوب مطالعه توصیفی حاضر بر اساس مدل شایستگی فرهنگی میباشد. 212 دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری با استفاده از پرسشنامه شایستگی فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد یادشده برابر کل دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، مراغه، ارومیه، خوی و اردبیل با رعایت معیارهای ورود و خروج بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS13 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین کل شایستگی فرهنگی برابر 1/12±69/73 بود. بر اساس دستورالعمل مقیاس، سطح شایستگی فرهنگی دانشجویان پرستاری از حیث رتبهبندی که شامل بیکفایتی، آگاهی، صلاحیت و تبحر فرهنگی میباشد در سطح " آگاهی فرهنگی " قرار میگیرد.
بحث و نتیجهگیری: استفاده از روشهای یادگیری اختصاصی فعال نظیر شبیهسازی جهت توانمندسازی دانشجویان پرستاری در راستای توسعه سطح شایستگی فرهنگی، مناسب به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری