دوره 15، شماره 5 - ( مرداد 1396 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 367-357 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایرا
2- دکترای بهداشت جامعه، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران (نویسنده مسئول) ، mahjobian.a@gmail.com
3- دکترای اپیدمیولوژی، استادیار دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (4463 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: جهت بهبود کیفیت مراقبت‌های ارائه‌شده به بیماران مبتلا به نارسایی کلیه تحت درمان با همویالیز، مشارکت بیماران با تیم درمان ضروری است. رویکردهای مشارکت دادن بیمار و در کل رویکردهای بیمار محور با افزایش رضایت بیماران، کاهش هزینه‌ها و بهبود نتایج ارتباط دارد. نظر به اهمیت مشارکت با تیم درمان در بیماران تحت درمان با همودیالیز، مطالعه حاضر قصد دارد تا تأثیر بحث گروهی بر مشارکت با تیم درمان بیماران تحت درمان با همودیالیز را بررسی نماید. مواد و روش کار: در این مطالعه، کارآزمایی بالینی از نوع نیمه تجربی (دوگروهی آزمون و شاهد)، 60 بیمار واجد شرایط به روش نمونه‌گیری آسان با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای گروه آزمون، مداخلات مشارکت با تیم درمان به روش بحث گروهی طی 4 جلسه اجرا گردید. گروه شاهد مداخلات روتین را دریافت کردند. جمع‌آوری داده‌ها قبل و 3 ماه بعد از مداخله از طریق بعد مشارکت با تیم درمان پرسشنامه استاندارد خودمدیریتی لی و همکاران انجام گرفت. داده‌های حاصل توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل، آزمون‌های ناپارامتریک از قبیل آزمون من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه‌و‌تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج یافته‌ها در ارتباط با ویژگی‌های دموگرافیک و زمینه‌ای نشان داد که قبل از مداخله هر دو گروه آزمون و شاهد به‌جز (متغیرهای سن، سن تشخیص نارسایی کلیوی و منبع کسب آموزش در رابطه با همودیالیز) در ارتباط با سایر متغیرها با هم همگن بودند (05/0p>). همچنین نتایج تجزیه‌و‌تحلیل با استفاده از آزمون من ویتنی و آزمون ویلکاکسون نشان داد که بعد از اجرای بحث گروهی میانگین امتیاز مشارکت با تیم درمان در بین گروه‌های آزمون و شاهد دارای اختلاف معنی‌داری بود (001/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، بحث گروهی یک روش آموزشی مؤثر در ارتقاء مشارکت با تیم درمان بیماران همودیالیزی مزمن بود. لذا اجرای بحث گروهی برای تقویت مشارکت با تیم درمان در بیماران تحت درمان با همودیالیز توسط پرستاران توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 582 kb]   (1305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.