دوره 15، شماره 6 - ( شهریور 1396 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 439-424 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahebihag M H, Khadivi A A, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari M, Valizadeh L. THE CHALLENGES OF NURSING DOCTORAL CURRICULUM IN IRAN: A CRITICAL LOOK BASED ON DELPHI TECHNIQUE. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (6) :424-439
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3258-fa.html
صاحبی حق محمدحسن، خدیوی اسدالله، سهیلی امین، مقبلی گلشن، خواجه گودری محمد، ولی زاده لیلا. چالش‌های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (6) :424-439

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3258-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، soheili.a1991@gmail.com
چکیده:   (5824 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هرچند تربیت پرستاران در مقطع دکتری پیامدهای مثبت زیادی برای حرفه پرستاری و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پویا بودن نیازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاری؛ کوریکولوم دکتری پرستاری با چالش‌هایی روبه‌رو می‌باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی چالش‌های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری از دید اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری پرستاری صورت گرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تکنیک دلفی کلاسیک تعدیل شده بود که در 3 دور و به‌صورت تمام شماری روی کلیه دانشجویان دکتری پرستاری (29 نفر) و اعضای هیئت‌علمی دارای مدرک دکتری پرستاری (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، برای استخراج گویه‌های پرسشنامه بدون ساختار اولیه و شناسایی تم‌های اصلی، از تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم استفاده گردید. مرحله سوم، آغاز به‌کارگیری روش‌های کمی بود که در این مرحله داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی در نسخه 24 نرم‌افزار آماری SPSS مورد تحلیل واقع شدند. یافته‌ها: نتایج در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی اجرایی طبقه‌بندی گردید. اکثر اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دکتری بیان داشتند که کوریکولوم دکتری پرستاری نسبت به نیازهای جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاری و حتی خود اساتید/فراگیران پاسخگو نمی‌باشد. دور شدن و غفلت از ماهیت اصلی مراقبت بالینی رشته پرستاری و پرداختن به مسائل نسبتاً حاشیه‌ای، دیگر چالش جدی وارد بر کوریکولوم دکتری پرستاری می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: کوریکولوم دکتری پرستاری در ایران نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد بر اساس نیازهای روز جامعه می‌باشد. لازمه تحقق این هدف، آسیب‌شناسی اساسی دوره، بررسی خلأها و نیازهای موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات بالینی و مراقبتی سیستم بهداشتی درمانی کشور، ارزیابی کمی و کیفی سطوح مختلف آموزش پرستاری و در جایگاه بالاتر، مقطع دکتری پرستاری به‌عنوان سکان‌دار وجهه حرفه‌ای پرستاری، می‌باشد.  
متن کامل [PDF 702 kb]   (2183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb