Sadeghzadeh S, Zareii Zavaraki E, Moghaddas A, Mahoori A, Mehryar H. THE IMPACT OF CARDIOPULMONARY RESUSCITATION SIMULATION SOFTWARE ON THE KNOWLEDGE AND PERFORMANCE OF SENIOR MEDICAL STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (9) :680-687
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3283-fa.html
صادق زاده صفوری، زارعی زوارکی اسماعیل، مقدس علیرضا، ماهوری علیرضا، مهریار حمیدرضا. تأثیر نرمافزار شبیهسازی احیای قلبی ریوی بر دانش و عملکرد دانشجویان دوره کارورزی پزشکی در دوره طب اورژانس. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (9) :680-687
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3283-fa.html
1- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3- استادیار روان پزشکی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
5- استادیار طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،ارومیه، ایران
چکیده: (5138 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مهمترین رسالت دانشکدههای پزشکی، تربیت پزشکان متخصص و ماهر، در زمینه ارائه خدمات مراقبت سلامت؛ داشتن دانش کافی برای تشخیص و درمان؛ بیماریها و نیز توانایی انجام مهارتهای علمی و بالینی میباشد. بنابراین برنامهریزی دقیق و مناسب در حیطه آموزش بالینی در ایجاد توانمندی و کسب مهارتهای لازم در دانشجویان این رشته بخش مهمی از آموزش پزشکی را شامل میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر نرمافزار شبیهسازی احیای قلبی ریوی بر دانش و عملکرد دانشجویان دوره کارورزی پزشکی در دوره طب اورژانس است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه موردپژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دوره کارورزی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند. در این پژوهش دو گروه اول یعنی دانشجویان معرفیشده کارورزی تیر و مردادماه سال 95 بهعنوان گروه کنترل و دو گروه بعدی یعنی دانشجویان کارورزی شهریور و مهرماه سال 95 بهعنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون نظری (36 سؤال چهارگزینهای برای سنجش دانش و توانایی تشخیص بیماری)، و آزمون عملی (10 سؤال بهصورت چکلیست) بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره یادگیری عملکردی و توانایی تشخیص در گروه آزمایش بیشتر از کنترل بود و تأثیرگذاری نرمافزار تأیید شد (148/0=P). ولی نمره دانش دانشجویان بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری نداشت (001/0=P).
بحث و نتیجهگیری: استفاده از نرمافزار شبیهساز احیای قلبی ریوی میتواند با ایجاد محیطی امن و بهدوراز استرس یک روش آموزشی مؤثر بهعنوان روشی مکمل همراه با آموزش سنتی باشد. همچنین دانشجویان در این روش میتوانند با فراغ خاطر و تکرار و تمرین موقعیتهای اورژانسی بهصورت شبیهسازیشده بر توانایی تشخیص و یادگیری مهارتهای عملی خود بیفزایند. اما استفاده از شبیهسازی تأثیری بر دانش دانشجویان نداشت. شاید دلیل آن صرفاً تمرینی بودن نرمافزار بود و افزایش دانش بیشتر در موقعیتهای واقعی و عملی و با توضیحات و راهنماییهای اساتید به دست میآید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی