:: دوره 15، شماره 9 - ( آذر 1396 ) ::
جلد 15 شماره 9 صفحات 680-687 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نرم‌افزار شبیه‌سازی احیای قلبی ریوی بر دانش و عملکرد دانشجویان دوره کارورزی پزشکی در دوره طب اورژانس
صفوری صادق زاده1، اسماعیل زارعی زوارکی 2، علیرضا مقدس3، علیرضا ماهوری4، حمیدرضا مهریار5
1- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، ‌دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- استاد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، ‌دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3- استادیار روان پزشکی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، ‌دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- استاد گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ‌ارومیه، ایران
5- استادیار طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،‌ارومیه، ایران
چکیده:   (770 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مهم‌ترین رسالت دانشکده‌های پزشکی، تربیت پزشکان متخصص و ماهر، در زمینه ارائه خدمات مراقبت سلامت؛ داشتن دانش کافی برای تشخیص و درمان؛ بیماری‌ها و نیز توانایی انجام مهارت‌های علمی و بالینی می‌باشد. بنابراین برنامه‌ریزی دقیق و مناسب در حیطه آموزش بالینی در ایجاد توانمندی و کسب مهارت‌های لازم در دانشجویان این رشته بخش مهمی از آموزش پزشکی را شامل می‌شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر نرم‌افزار شبیه‌سازی احیای قلبی ریوی بر دانش و عملکرد دانشجویان دوره کارورزی پزشکی در دوره طب اورژانس است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه موردپژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دوره کارورزی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند. در این پژوهش دو گروه اول یعنی دانشجویان معرفی‌شده کارورزی تیر و مردادماه سال 95 به‌عنوان گروه کنترل و دو گروه بعدی یعنی دانشجویان کارورزی شهریور و مهرماه سال 95 به‌عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون نظری (36 سؤال چهارگزینه‌ای برای سنجش دانش و توانایی تشخیص بیماری)، و آزمون عملی (10 سؤال به‌صورت چک‌لیست) بود.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمره یادگیری عملکردی و توانایی تشخیص در گروه آزمایش بیشتر از کنترل بود و تأثیرگذاری نرم‌افزار تأیید شد (148/0=P). ولی نمره دانش دانشجویان بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی‌داری نداشت (001/0=P).
بحث و نتیجه‌گیری: استفاده از نرم‌افزار شبیه‌ساز احیای قلبی ریوی می­تواند با ایجاد محیطی امن و به‌دوراز استرس یک روش آموزشی مؤثر به‌عنوان روشی مکمل همراه با آموزش سنتی باشد. همچنین دانشجویان در این روش می‌توانند با فراغ خاطر و تکرار و تمرین موقعیت‌های اورژانسی به‌صورت شبیه‌سازی‌شده بر توانایی تشخیص و یادگیری مهارت‌های عملی خود بیفزایند. اما استفاده از شبیه‌سازی تأثیری بر دانش دانشجویان نداشت. شاید دلیل آن صرفاً تمرینی بودن نرم‌افزار بود و افزایش دانش بیشتر در موقعیت‌های واقعی و عملی و با توضیحات و راهنمایی‌های اساتید به دست می‌آید.
واژه‌های کلیدی: نرم‌افزار شبیه‌سازی، احیای قلبی ریوی، عملکرد، دانش، دانشجویان کارورزی پزشکی
متن کامل [PDF 437 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی


XML   English Abstract   Print



دوره 15، شماره 9 - ( آذر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها