1- کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه نوزادان، مربی هیت علمی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، simapure@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (5239 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: اشتباهات دارویی یک رخداد بالقوه خطرناک برای ایمنی بیمار بهخصوص کودکان میباشد، که به علت بروز آسیب بالا به توجه ویژه از سوی ارائهدهندگان خدمات مراقبتی نیاز دارد. لذا این پژوهش باهدف تعیین تأثیر آموزش الکترونیکی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری در پیشگیری از خطاهای دارویی بخش اطفال ارومیه در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 40 نفر از دانشجویان پرستاریترم 8 دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله آموزش الکترونیکی به مدت 3 هفته قبل از شروع کارآموزی در عرصه دریافت کردند. از هر دو گروه پیشآزمون و پس از آزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص پیشگیری از خطاهای دارویی به عمل آمد. روایی و پایایی ابزارها تأیید شده بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 21SPSS و آزمونهای ناپارامتریک صورت گرفت.
یافتهها: قبل از آموزش بین دو گروه کنترل و مداخله ازنظر آماری تفاوت معنیداری در میانگین نمره آگاهی و نگرش مشاهده نشد (05/0
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری