دوره 16، شماره 8 - ( آبان 1397 )                   جلد 16 شماره 8 صفحات 574-564 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- هیئت علمی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، قزوین، ایران (نویسنده مسئول) ، shimafalah@ymail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (4056 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: با توجه به نقش کلیدی ماماها به‌عنوان یکی از اجزای مؤثر سیستم بهداشتی برای ارائه خدمات مامایی به دو قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی مادران و نوزادان این مطالعه باهدف تعیین ارتباط بین رضایت و عملکرد شغلی ماماهای شاغل در زایشگاه‌های قزوین انجام شد. مواد و روش‌ کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جامعه پژوهش 100 مامای شاغل در زایشگاه‌های شهر قزوین بود که به روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی وکروم، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. روایی و پایایی پرسشنامه‌ها در مطالعات قبلی تأیید شده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نمره رضایت شغلی با نمره عملکرد شغلی همبستگی معنی‌داری وجود ندارد. اکثر واحدهای پژوهش (60 درصد) رضایت شغلی کمی داشتند. بیشترین میزان رضایت در بعد رضایت از سرپرست (55 درصد) و کم‌ترین میزان در بعد رضایت از حقوق و مزایا (34 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد بین رضایت کلی شغلی با تمام ابعاد آن ارتباط و همبستگی مثبت آماری وجود دارد. یافته‌های این مطالعه همچنین نشان داد که بین سطح رضایت کلی شغلی با سن، تحصیلات و وضعیت استخدام ارتباط آماری معنی‌داری وجود دارد (05/0 p
واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، عملکرد شغلی، ماما
متن کامل [PDF 569 kb]   (1150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.