دوره 17، شماره 4 - ( تیر 1398 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 320-309 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، روانشناسی سلامت، دانشگاه ملایر، همدان، ایران (نویسنده مسئول) ، ghasemipour14@gmail.com
2- کارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران
چکیده:   (5386 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ســندرم پــیش از قاعــدگی (PMS) شامل تغییرات فیزیکی، شناختی، خلقی و رفتاری اسـت کـه بـه صورت دوره­ای در فاز لوتئال سیکل قاعدگی در زنان رخ می­دهـد­ و اگـر سندرم پیش از قاعدگی منجـربـه اخـتلال در فعالیـت­هـای خانوادگی، اجتماعی یا کاری شود؛ اختلال مـلال پـیش از قاعـدگی (PMDD) نامیده می­شـود.­ مواد و روش کار: هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس ادراک­شده، راهبردهای مقابله­ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) و دختران عادی بود. برای این منظور 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر در سال 1396 برای مقایسه به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. از این میان 197 نفر از آزمودنی­ها به پرسشنامه­های آزمون غربالگری سندرم پیش از قاعدگی، استرس ادراک شده، راهبردهای مقابله­ای و حمایت اجتماعی پاسخ دادند که با استفاده از آزمون غربالگری تعداد افراد 100PMS=، 21 PMDD=و افراد عادی 76 نفر مشخص شدند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون­های تعقیبی با نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد افراد سه نمونه در سازه راهبردهای مقابله­ای در سه بعد هیجان­مدار، (01/0P
متن کامل [PDF 553 kb]   (2353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.