دوره 16، شماره 9 - ( آذر 1397 )                   جلد 16 شماره 9 صفحات 638-631 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گرایش کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m_szamani@yahoo.com
3- مربی پرستاری، گروه کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3259 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: عوامل متعددی بر شکل‌گیری یادگیری سازمانی و تسهیل روند آن در سازمان مؤثرند، ازجمله این عوامل تأثیرگذار و شاید مهم‌ترین آن‌ها فرهنگ‌سازمانی و هوش سازمانی است. یادگیری سازمانی برای توصیف انواع خاصی از متغیرهای سازمانی که جریان دارد، به کار گرفته می‌شود. یکی از این متغیرها هوش سازمانی است. هوش سازمانی توانایی بالقوه سازمان برای گردآوری اطلاعات مرتبط محیطی و تبدیل این اطلاعات به دانشی سودمند است که در انطباق‌پذیری سازمان با محیط تأثیرگذار است. هدف این تحقیق پاسخ به این سؤال است که آیا هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه دارد یا خیر؟ مواد و ﺭﻭﺵ کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کارکنان (پزشکان، پرستاران و ماماها) بیمارستان شهید مطهری ارومیه بود و حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران، 150 نفر برآورد گردید. برای گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه استاندارد فرهنگ‌سازمانی دنیسون، یادگیری سازمانی نیفه و هوش سازمانی آلبرخت استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS3 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از فرضیه‌های پژوهش نشان داد که هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری سازمانی داشته و همچنین هوش سازمانی نقش میانجیگری در رابطه بین فرهنگ‌سازمانی با یادگیری سازمانی را دارد. نتیجه‌گیری: تغییرات مبتنی بر یادگیری کلید موفقیت هر سازمان است؛ بنابراین، راه‌حل‌های مناسب برای بهبود و ارتقاء این تغییرات برای کمک به سازمان‌ها برای تغییر عینی موردنیاز است. با توجه به شناسایی تأثیر مثبت هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی بر روی یادگیری سازمانی، به نظر می‌رسد می‌توان با افزایش و تقویت هوش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی، زمینه را برای بهبود یادگیری سازمانی فراهم کرد.  
متن کامل [PDF 481 kb]   (1184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.