zamanzadeh V, mansuri arani M, rezagolifam A. Compilation of Accreditation Model of Nursing Schools with Continuing Nursing Baccalaureate of Iran University of Medical Sciences: An Integrative review. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (8) :544-563
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3634-fa.html
زمانزاده وحید، منصوری آرانی محمدرضا، رضاقلی فام اکرم. تدوین الگوی اعتباربخشی دانشکدههای پرستاری دارای دوره کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور: یک مطالعه مرور یکپارچه. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (8) :544-563
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3634-fa.html
1- استاد گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه پرستاری داخلی – جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، arezagolifam@gmail.com
چکیده: (3276 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: رایجترین الگوی ارزیابی در نظامهای آموزشی، الگوی اعتباربخشی میباشد. سیستم اعتباربخشی حدود یک قرن پیش در آمریکا و سپس در انگلیس و برخی کشورهای دیگر آزموده شده و هم چنان در حال تغییر و تکامل است. وجه مشترک تمام سیستمهای اعتباربخشی، سنجش بر اساس استانداردهای از پیش طراحی شده میباشد و این استانداردها ازآنجاکه ملاک قضاوت قرار گرفته و چارچوب جدیدی را برای دانشکدهها تعریف مینمایند، از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هستند. هدف این مطالعه گردآوری، تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی دانشکدههای پرستاری دارای دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود.
مواد و روش کار: ایــن مطالعــه مــروری یکپارچــه بــا اســتفاده از روش بــروم انجــام گرفــت. در ایــن راســتا مطالعاتــی کــه در راســتای هــدف پژوهشــی بودنــد، بــه زبــان انگلیســی و یــا فارســی نــگارش شــده و امکان دسترســی بــه متــن کامــل آنها وجود داشت و ســال چــاپ آنها مربــوط بــه ســال 2000 تا 2018 بـود وارد مطالعــه شــدند. از دامنــه وســیعی از کلیدواژهها همچــون accreditation of health care organizations، baccalaurate nursıng educatıon، school of nırsıng، evaluation education بهصورت مجزا و ترکیبی اســتفاده گردیــد. بــرای یافتــن مطالعــات مرتبــط در کنــار مطالعــه کتابخانهای از پایگاههای اطلاعاتــی معتبــر فارســی و بینالمللی SID، Magiran، Iranmedex، Google Scholar، Pubmed، Science direct، ProQuest, Ovid،EBSCO، Scopus اســتفاده شــد. درنهایت 14 مقالــه وارد مطالعــه شــدند، همچنین علاوه بر مقالات از 8 راهنمای خارجی و داخلی و یک کتاب استفاده شد. دادهها بــر اســاس روش بــروم مــورد تجزیهوتحلیل قــرار گرفتنــد.
یافتهها: در مرحله اول جهت اعتباربخشی دانشکدههای پرستاری دارای کارشناسی پیوسته رشته پرستاری 7 استاندارد کلی که شامل: مأموریت و ظرفیت اجرایی /مدیریتی، دانشکده و کارکنان، دانشجویان، کوریکولوم، منابع و فضای فیزیکی، برآیندهای مورد انتظار، پژوهش در آموزش از برنامه اعتباربخشی سازمانهای ارائهدهنده اعتباربخشی جهانی، مقالات و کتابهای منتشرشده و همچنین گایدلاین ها استخراج گردید.
بحث و نتیجهگیری: سازمانهایی که فرایند اعتباربخشی در بدنه آموزش، آگاهی و فرهنگسازمانی آنها نهادینه شود میتوانند به سطح بالاتری از کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دست یابند، لذا امید است نتایج این پژوهش بتواند با ارائه یک راهنمای کلی به برنامه ریزان و سیاستگذاران پرستاری گامی هرچند کوچک در جهت تقویت و توسعه اعتباربخشی دانشکدههای پرستاری بردارد و درنهایت موردتوجه صاحبنظران جهت استفاده قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری