دوره 17، شماره 4 - ( تیر 1398 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 331-321 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه مامایی، دانشکده پزشکی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، somayyehnaghizadeh86@gmail.com
چکیده:   (3695 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دیسمنوره اولیه یکی از شایع‌ترین دردها و بیماری­های زنان می­باشد که می­تواند آثار منفی بر فعالیت­های روزانه آنان داشته باشد و مختل‌کننده کیفیت زندگی و فعالیت اجتماعی زنان باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین و مقایسه کیفیت زندگی، خودکارآمدی و افسردگی در دانشجویان دختر مبتلا و غیر مبتلا به دیسمنوره انجام گرفت. مواد و روش­ کار: : این مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی در سال 1397 با مشارکت 370 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شد. روش نمونه‌گیری در این مطالعه به‌صورت در دسترس بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه پنج‌قسمتی: مشخصات دموگرافیک و قاعدگی، مقیاس شدت درد قاعدگی (VAS)، پرسشنامه کیفیت زندگی، خودکارآمدی و افسردگی جمع‌آوری شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه 21) و با آمار توصیفی و آزمون‌های تی مستقل، کای دو و ANOVA انجام یافت و 05/0p≤ معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین کیفیت زندگی در بعد جسمانی کل (002/0=p)، سلامت عمومی (046/0=p)، درد جسمی (05/0=p)، عملکرد جسمی (02/0=p) و محدودیت نقش جسمی (05/0=p) در بین دو گروه دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به دیسمنوره تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت. هرچند در دانشجویان مبتلا به دیسمنوره میزان خودکارآمدی پایین‌تر و افسردگی بالاتر بود اما بین دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به دیسمنوره، خودکارآمدی (2/0=p) و افسردگی (2/0=p) تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد، در دختران مبتلا به دیسمنوره کیفیت زندگی و خودکارآمدی پایین‌تر و افسردگی بالاتر از دختران غیرمبتلا بود لذا با افزایش آگاهی، آموزش و ارائه راهکارهای مناسب به این دختران در زمینه ارتقای سبک زندگی سالم و به‌تبع آن بهبود کیفیت زندگی می‌توان کمک شایانی به این افراد کرد.  
متن کامل [PDF 553 kb]   (1139 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.