دوره 17، شماره 9 - ( آذر 1398 )                   جلد 17 شماره 9 صفحات 704-696 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

habibzadeh H, dehgannejad J, hoseinzadeghan F, bafandehzendeh M. BARRIERS TO ESTABLISHING EFFECTIVE COMMUNICATION BETWEEN NURSE AND PATIENT ACCORDING TO NURSING STUDENTS’ VIEWPOINTS URMIA NURSING AND MIDWIFERY FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (9) :696-704
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3743-fa.html
حبیبب زاده حسین، دهقان نژاد جواد، حسین زادگان فریبا، بافنده زنده مصطفی. موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار - بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (9) :696-704

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3743-fa.html


1- علوم پزشکی
2- علوم پزشکی تبریز
3- علوم پزشکی ، bafandehzendeh@gmail.com
چکیده:   (3063 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ارتباطات مؤثر بین پرستار و بیمار ، می‌تواند یک رابطه مثبت در طول فرآیند مراقبت باشد. عوامل زیادی بر ارتباطات پرستار بیمار  تأثیر دارند و بعضی از آن‌ها مانع ارتباط مؤثر با بیمار می‌شوند که شناسایی این موانع کمک می‌کنند تا دانشجویان پرستاری از عوامل بازدارنده ارتباط با بیمار آگاه شوند. لذا هدف از این مطالعه بررسی موانع برقراری ارتباط پرستار و بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری است. مواد و روش‌ها: مطالعه از نوع  توصیفی-مقطعی می‌باشد. حجم نمونه شامل: 136 نفراز دانشجویان پرستاری در عرصه دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه می‌باشند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه دوقسمتی موانع برقراری ارتباط مؤثر پرستار- بیمار می‌باشد که در بخش اول مشخصات جمعیت شناختی  و قسمت دوم مربوط به دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص  موانع برقراری ارتباط مؤثر بین پرستار- بیمار در چهار حیطه (1- عوامل فردی و اجتماعی  2- ویژگی‌های شغلی  3- شرایط بالینی بیمار 4- عوامل محیط )می‌باشد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین نمره کسب‌شده با میانگین 1/1±62/3 مربوط به حیطه ویژگی‌های شغلی و کم‌ترین نمره کسب‌شده با میانگین 1/1±21/3 مربوط به حیطه ویژگی‌های فردی – اجتماعی بود میانگین نمره کلی کسب‌شده جهت وجود موانع  1/1±35/3 بود که نشان می‌دهد نمره به‌دست آمده متوسط به بالا ( متوسط 5/2) بوده و از دیدگاه دانشجویان موانع ارتباط بین پرستار و بیمار زیاد است. نتیجه‌گیری: در این مطالعه عوامل شغلی مهم‌ترین مانع بازدارنده برقراری ارتباط مؤثر، بود. مدیران سیستمهای آموزشی بایستی تلاش خود را در جهت تعدیل اثر این عوامل به‌منظور بهبود این ارتباط و درنهایت ارتقاء کیفیت آموزش بالینی دانشجویان، متمرکز نمایند.
متن کامل [PDF 477 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb