1- استادیار، دانشکده پر ستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
3- مربی پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
4- مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران (نویسنده مسئول) ، a.soltaninejad@yahoo.com
چکیده: (4360 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری از دغدغههای مدرسین پرستاری است. این مطالعه توصیفی با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری جیرفت انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابتدا طبق اولویتبندی 10 مهارت پرستاری انتخاب و چکلیستهای آنها تدوین شد. 27 دانشجوی پرستاریترم آخر در یک روز در آزمون شرکت کردند. جهت ارزیابی آزمون از دو مرحله اول مدل کریکپاتریک، تعیین روایی ملاکی و پایایی آزمون استفاده شد. برای بررسی واکنش دانشجویان در مدل کرکپاتریک از پرسشنامهای با 16 سؤال سه گزینهای و یک سؤال باز استفاده شد.
یافتهها: نشان داد که 50 درصد (14 نفر) دانشجویان از آزمون کاملاً راضی و 6/34 درصد (10 نفر) نسبتاً راضی بودند. 7/57 درصد (16 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون نقاط ضعف یادگیری دانشجویان را مشخص کرد. 9/76 درصد (21 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون فرصتی برای یادگیری بود. 2/96 درصد (27 نفر) نیز معتقد بودند که آزمون استرسآور بود. از تحلیل دادههای کیفی نیز دو طبقه نقاط قوت آزمون و نقاط ضعف آزمون به دست آمد. همبستگی بین نمره آزمون با نمره ملاک 43/0 و معنی دار بود. در همسانی درونی همبستگی بین نمره کلی با نمرات ایستگاهها به جزء ایستگاه احیاء پایه، برقراری ارتباط با بیمار و اخلاق حرفهای معنیدار و مثبت بود. الفای کرونباخ محاسبه شده بین نمرات ایستگاهها 55/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: استفاده از آسکی بهعنوان روشی مورد قبول دانشجویان و معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای پرستاری توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی