دوره 17، شماره 5 - ( مرداد 1398 )                   جلد 17 شماره 5 صفحات 345-332 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار آمورش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار بهداشت مواد غذایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه ایران (نویسنده مسئول) ، sururkhalili@yahoo.com
3- دانشیار مهندسی بهداشت محیط، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- مدرس، کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی،گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (4646 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: تغییر در سبک زندگی، یکی از دستاوردهای مدرنیته بوده که جامعه به‌ویژه جامعه شهری به آن دچار شده است. یکی از مواردی که دلالت بر تغییر سبک زندگی دارد، تغییر در شیوه تغذیه است و رواج مصرف بیش‌ازاندازه فست‌فودها در بین نوجوانان و جوانان، نمونه بارز آن می‌باشد. لذا این مطالعه باهدف بررسی وضعیت مصرف فست‌فودها و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان طراحی شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی (مقطعی) است که بر روی 299 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. نمونه‌ها از دانشکده‌های مختلف با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مطالعه از یک پرسشنامه‌ی روا و پایای چهاربخشی شامل ویژگی‌های جمعیت شناختی، سؤالات آگاهی، نگرش و رفتار مصرف فست فود استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های تی مستقل، کای دو، آنووا یک‌طرفه، همبستگی و روش رگرسیون خطی چند متغیره) در نسخه 16 نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که میانگین سن در کل گروه 30/3±10/22(در جنس مذکر 47/4±76/22 و در جنس مؤنث 50/2±84/21) بود. به‌طور متوسط مصرف فست‌فودها در دانشجویان 7/2 بار در ماه گزارش گردید و این مصرف در پسران بیشتر از دختران بود (58/4 ± 97/2 در جنس مذکر و 61/3± 58/2 در جنس مؤنث). میانگین نمره آگاهی و نگرش نسبت به مصرف فست‌فودها در بین دانشجویان به ترتیب 80/3±71/17 و 54/43±30/190 برآورد شد. بر اساس نتایج مطالعه آگاهی، نگرش و قومیت دانشجویان هم در تحلیل‌های تک متغیره و هم در تحلیل‌های رگرسیونی چند متغیره به‌عنوان عوامل مرتبط با مصرف فست‌فودها شناخته شدند و این ارتباطات ازنظر آماری هم معنی‌دار بودند (p
متن کامل [PDF 461 kb]   (2593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.