دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 429-420 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اصفهان، ایران
2- متخصص آسم و آلرژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرج، کرج، ایران
4- مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، akrammohamadi18@yahoo.com
چکیده:   (2738 مشاهده)
Retracted article پیش‌زمینه و هدف: بیماری آسم مهم‌ترین بیماری مزمن در کودکان سنین مدرسه می­باشد. اثرات این ازلحاظ افزایش هزینه­های اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، بستری شدن در بیمارستان، غیبت از مدرسه و مرگ قابل‌توجه است. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر اساس مدل باور بهداشتی بر غیبت از مدرسه و دفعات بستری کودکان 6- 12 سال  مبتلا به آسم انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی والدین 64 کودک مبتلا به آسم از مرکز تخصصی آسم و آلرژی بیمارستان آریا در شهر اهواز، ایران شرکت کردند. نمونه­گیری به‌صورت هدفمند و در دسترس انجام شد و نمونه­ها به‌صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد(هرکدام 32 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته اعتقاد بهداشتی و شاخص­های بهبودی آسم کودکان بوده که در دو نوبت (قبل از مداخله آموزشی و 4 ماه بعدازآن) جمع­آوری گردید. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه 18مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مطالعه حاضر درمجموع 64 نمونه شرکت داشتند. در هر گروه والدین 32 کودک مبتلا به آسم  شرکت کردند. بر اساس مدل باور  بهداشتی، میانگین نمره حساسیت،  شدت، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد(p>0/05). بعد از مداخله در گروه مورد به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود(p0/05). اما این خصوصیات بعد از مداخله در گروه مورد به‌طور معناداری پایین‌تر از گروه کنترل بودند(p
متن کامل [PDF 3659 kb]   (850 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.