Alilu L, Heidarzadeh L, Habibzadeh H, Rasouli J. THE EFFECT OF PEER EDUCATION ON GASTROINTESTINAL COMPLICATIONS-BASED SELF-CARE IN PATIENTS WITH CANCER REFERRED TO IMAM KHOMEINI AND OMID HOSPITALS OF URMIA IN 2018-2019. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (12) :947-954
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3865-fa.html
آلیلو لیلا، حیدرزاده لیلا، حبیب زاده حسین، رسولی جواد. تأثیر آموزش همتا بر خود مراقبتی مبتنی بر عوارض گوارشی در بیماران مبتلا به سرطان مراجعهکننده به بیمارستانهای امام خمینی و امید ارومیه در سال 1397-1398. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (12) :947-954
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3865-fa.html
1- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- دانشجوی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، leilaheydare63@yahoo.com
3- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
4- استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
چکیده: (1979 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: سرطان دومین علت مرگ در ایالاتمتحده و سومین علت مرگ در ایران است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش همتا بر خود مراقبتی مبتنی بر عوارض گوارشی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است. که با مشارکت 80 نفر از بیماران مبتلا به سرطان به روش نمونهگیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونهها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه 40 نفر) انجام شده است. به افراد گروه مداخله، علاوه بر آموزشهای رایج مرکز، توسط فرد همتا آموزشهای خودمراقبتی در زمینه عوارض و نحوه مدیریت عوارض ارائه گردید. گروه کنترل فقط آموزشهای روتین مرکز یعنی آموزش توسط پزشک و پرستار بیمارستان و آموزش از طریق پوسترها و پمفلتهای موجود در مرکز را دریافت نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مدیریت عوارض شیمیدرمانی بود. جمعآوری اطلاعات در بدو ورود به مطالعه و در طول اولین دوره شیمیدرمانی صورت گرفت. درنهایت دادهها توسط آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss نسخه 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پس از مداخله، بین دو گروه ازنظر میانگین نمره شدت عوارض گوارشی ناشی از شیمیدرمانی اختلاف معنیداری وجود داشت و میانگین نمره گروه مداخله پایینتر بود (کای اسکوئر، p
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری