:: دوره 18، شماره 4 - ( تیر 1399 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 276-286 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش غنی‌سازی روابط زناشویی بر همبستگی خانواده، صمیمیت و تعهد زناشویی در زنان سنین باروری
سهیلا پوراکبری1 ، لیلا مقتدر 2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (نویسنده مسئول) ، moghtaderleila@yahoo.com
چکیده:   (156 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: حفظ و تداوم روابط زناشویی کارآمد هدف بسیاری از برنامه­های آموزشی و مداخلات درمانی در زوجین است. با افزایش آگاهی زوجین می‌توان بسیاری از عوامل مؤثر در روابط آن‌ها ازجمله صمیمیت و انسجام را در خانواده‌ها افزایش داد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی غنی‌سازی روابط زناشویی بر همبستگی خانواده، صمیمیت و تعهد زناشویی در زنان سنین باروری بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری تمامی زنان سنین باروری مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان فومن در سال 1397 بودند که با نمونه­گیری در دسترس تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب و پرسشنامه‌های ارزیابی همبستگی خانواده السون (1985)، صمیمیت زناشویی والکر و تامپسون (۱۹۸۳) و تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش غنی‌سازی روابط زناشویی دریافت کردند و بعد از اجرای پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل، داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج: یافته­ها نشان داد آموزش غنی‌سازی روابط زناشویی بر همبستگی خانواده، صمیمیت و تعهد زناشویی و خرده­مقیاس های آن در زنان سنین باروری اثربخش است (01/0P<).
نتیجه‌گیری: با استفاده از آموزش غنی‌سازی می‌توان موجبات همبستگی خانواده، صمیمیت و تعهد زناشویی در زنان سنین باروری را فراهم آورد.
 
واژه‌های کلیدی: غنی‌سازی، همبستگی، صمیمیت، تعهد
متن کامل [PDF 3557 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی


XML   English Abstract   Print



دوره 18، شماره 4 - ( تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها