Amini R, Barkhordar A, Sadegi A, Tapak L. THE EFFECT OF FAMILY-CENTERED EDUCATION ON THE KNOWLEDGE OF CAREGIVERS OF PATIENTS IN THE BURN WARD OF BESAT HOSPITAL IN HAMADAN, 2019. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (12) :985-994
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3954-fa.html
امینی رویا، برخوردار آرش، صادقی امیر، تاپاک لیلی. بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (12) :985-994
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3954-fa.html
1- عضو هیئت علمی مرتبه مربی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، (نویسنده مسئول) ، ambehrad@yahoo.com
4- استادیارگروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (2208 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: سوختگی یکی از مشکلات عمده سلامتی در دنیا است. آموزش خانواده محور میتواند سبب گردد تا خانواده دانش مراقبت از بیمار خود را بی افزایند. هدف از انجام مطالعه، تعیین تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران سوختگی میباشد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 96 نفر از بیماران سوختگی بیمارستان بعثت همدان با روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش مراقبتی مراقبین بود. ابتدا گروه کنترل (48 نفر) در ابتدا و 5/1 ماه بعد پرسشنامهها را تکمیل نمودند. پس از تکمیل نمونهگیری از گروه کنترل، برنامه آموزش خانواده محور برای مراقبین در کنار بیمار برای گروه مداخله (48 نفر) طی چهار جلسه به اجرا درآمده و آنان نیز پرسشنامهها را قبل و یکونیم ماه پس از آموزش تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری مجذور کای، تی مستقل، تی زوجی توسط نرمافزار 16 SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مراقبین و بیماران ازنظر مشخصات دموگرافیک تفاوت آماری نداشتند (05/0p>). آزمون تی مستقل نشان داد میانگین نمره دانش مراقبتی مراقبین (13/0=p) و حیطههای آن (سازگاری، تغذیه، تحرک و فیزیوتراپی، مراقبت از زخم، استفاده از تجهیزات، ازسرگیری فعالیت جنسی، ارجاع مجدد) در دو گروه در ابتدا تفاوتی نداشته است (05/0p>)؛ لیکن پس از آموزش، میانگین دانش مراقبتی و تمام حیطهها بهجز حیطه ازسرگیری فعالیت جنسی در گروه مداخله، نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری پیدا نمود (05/0>p). بحث و نتیجهگیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران سوختگی، منجر به افزایش دانش مراقبتی آنان میگردد؛ بنابراین اهمیت آموزش خانواده محور، باید بیشازپیش مورد توجّه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری