1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مامایی گرایش بهداشت باروری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- مربی هیئت علمی گروه آموزش مامایی. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران (نویسنده مسئول) ، sadeghi.ho.46@gmail.com
3- استادیار گروه آموزش مامایی. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- کارشناس ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشکده پرستای و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (2646 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: اضطراب یکی از مشکلات روانشناختی مادر باردار است که عامل قوی در پیشبینی پیامدهای منفی هنگام زایمان است. زنانی که خودکارآمدی پایینی در زایمان دارند میترسند نتوانند بهخوبی با درد زایمان مقابله کنند. ازاینرو خودکارآمدی میتواند در انتخاب نوع زایمان نقش مهمی داشته باشد. از طرف دیگر، نگرش نادرست نسبت به زایمان و سطوح بالای اضطراب در طول بارداری نیز باعث افزایش میزان سزارین انتخابی میشود. این پژوهش باهدف بررسی ارتباط خودکارامدی زایمان و نگرش نسبت به زایمان با اضطراب بارداری در زنان نخست باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهرستان شهریار در سال 1397 انجام میشود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی بود. تعداد 6 مرکز بهداشتی درمانی برای مطالعه حاضر مشخص شد. تعداد نمونه آماری نیز برابر 265 مادر نخست باردار بود. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامههای دموگرافیک، خودکارآمدی زایمان لویی و نگرش به زایمان هارمن و اضطراب بارداری وندنبرگ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد خودکارآمدی مورد انتظار با اضطراب و تمام ابعاد آن، همبستگی معنیدار و معکوس داشته است. نگرش به زایمان با اضطراب و تمام ابعاد آن همبستگی معنیدار و مثبت داشته است بین نگرش و خودکارآمدی مورد انتظار همبستگی معنیدار و معکوس وجود دارد.
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی مبتنی بر افزایش خودکارآمدی و نگرش مثبت به زایمان طبیعی، میتواند در کاهش اضطراب بارداری مؤثر واقع شود.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
مامایی