1- کارشناس ارشد پرستاری، بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز، تبریز، ایران
2- متخصص بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده علوم پزشکی سراب، مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی امام خمینی، سراب، ایران
3- دانشجوی دکتری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، Alizadehsamaneh016@gmail.com
چکیده: (1911 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: جهانیشدن همراه با تنوع فرهنگی است. ارائهدهندگان خدمات سلامت به علت مواجهه مستقیم با بیماران و مراجعین و همراهان آنها شاهد حضور افراد متفاوت با فرهنگهای مختلف هستند، لذا نیاز است تا با ایجاد زمینههای بین فرهنگی مناسب سعی در کاستن بیشازپیش سوء تفاهمات بین فرهنگی و تعاملات اجتماعی مخرب داشت. با توجه به اینکه پرستاران بیشترین تماس را در بین کلیه ارائهدهندگان خدمات سلامت با افراد دارند، لذا این مطالعه مروری باهدف ارزشیابی اثرات هوش فرهنگی در پرستاری انجام شد.
روش کار: طرح مطالعه بر اساس روش مرور یکپارچه Whittemore و Knafl است. در بررسی متون در سالهای 2000 تا 2020، بانکهای اطلاعاتی مختلف ازجمله SID،Irandoc،Google scholar،PubMed، Medline،Scopus، Cochrane Library، Science Direct با واژههای کلیدی هوش فرهنگی و پرستاری جستجو شد. درنهایت 9 مقاله در این مطالعه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها 3 بخش اصلی را در رابطه با این موضوع آشکار ساخت: ابعاد هوش فرهنگی، مراحل رشد هوش فرهنگی و مزایای هوش فرهنگی در پرستاری.
نتیجهگیری: بر اساس مروری بر متون میتوان گفت پرستاران دارای هوش فرهنگی بالاتر، در برقراری ارتباط فرهنگی بین خود، همکاران و اربابرجوع موفقتر هستند؛ ازاینرو آنها در همه جوانب عملکرد فردی و سازمانی، در سطح بالاتری قرار دارند. پس میتوان گفت یکی از مواردی که میتواند برای رسیدن به رشد و بالندگی سیستمهای سلامت کمک شایانی کند، هوش فرهنگی پرستاران است.
واژههای کلیدی: هوش فرهنگی،
پرستاری
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
پرستاری