دوره 19، شماره 5 - ( مرداد 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 426-419 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydarpoor Z, dehghannezhad J, 0000-0002-0793-1487 R, Rahmani F, Gilani N, Dadashzadeh A. EFFECT OF PRE-HOSPITAL TRAUMA LIFE SUPPORT (PHTLS) COURSE ON KNOWLEDGE AND SKILL OF EMERGENCY MEDICAL PERSONNEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (5) :419-426
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4100-fa.html
حیدرپور ژیلا، دهقان نژاد جواد، رجایی غفوری روزبه، رحمانی فرزاد، گیلانی ندا، داداش زاده عباس. تأثیر برگزاری دوره مراقبت‌های پایه تروما بر دانش و مهارت پرسنل فوریت‌های پزشکی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (5) :419-426

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4100-fa.html


1- مربی، هیات علمی بالینی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، haydarpoor22@yahoo.com
3- متخصص طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
4- استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- استادیار، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده‌ای، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
چکیده:   (1917 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: تروما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات جهان در سراسر دنیا قربانیان فروانی به همراه دارد. پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی اولین مراقبینی هستند که بر بالین مصدومان ترومایی حاضر می­شوند و توانمندی این افراد در نحوه مراقبت از افراد ترومایی در نجات جان بسیاری از مصدومان حائز اهمیت است. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر برگزاری دوره مراقبت­های پایه تروما بر دانش و مهارت پرسنل فوریت‌های پزشکی انجام گرفت. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی قبل- بعد می­باشد که با شرکت 520 نفر در گروه‌های 8 نفره از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی استان آذربایجان شرقی در طول سال 1397 انجام گرفت. مداخله به‌صورت جلسات آموزشی تئوری و عملی در ایستگاه‌ها در طی 12 جلسه 2 ساعته برای هر گروه انجام شد و دانش و مهارت پرسنل قبل و بعد از انجام مداخلات از طریق آزمون تئوری و آزمون عملی در ایستگاه‌ها با حضور بیمار نماها بررسی شد ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه دانش و چک‌لیست مهارت سنجی دوره مراقبت‌های پایه تروما بود که هر دو ابزار، از ابزارهای استاندارد جهانی در این زمینه می­باشند. در مطالعه حاضر روایی این ابزارها توسط صاحب‌نظران حوزه تروما مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آن‌ها با آلفای کورنباخ به ترتیب 85/0 و 79/0 محاسبه شده است. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار نسخه 19 SPSS انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانش و مهارت مشارکت‌کنندگان قبل و بعد از برگزاری دوره آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت (05/0>P). برگزاری این دوره باعث افزایش دانش و مهارت شد، چنانچه که اختلاف میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و مهارت قبل و بعد از برگزاری دوره، به ترتیب 46/19±38/11 و 23/22±60/12 محاسبه شد و بیشترین افزایش مهارت مشارکت­کنندگان در زمینه ارزیابی ثانویه بیمار با اختلاف میانگین و انحراف معیار 82/10±47/30 بود (03/0=P). نتیجه­ گیری: دوره­های آموزشی مراقبت از بیماران ترومایی به روش­های جدید مثل استفاده از ایستگاه‌های آموزشی و آزمونی بیمار نماها در افزایش دانش و مهارت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی مؤثر می­ باشد.
متن کامل [PDF 520 kb]   (730 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb