Heydarpoor Z, dehghannezhad J, 0000-0002-0793-1487 R, Rahmani F, Gilani N, Dadashzadeh A. EFFECT OF PRE-HOSPITAL TRAUMA LIFE SUPPORT (PHTLS) COURSE ON KNOWLEDGE AND SKILL OF EMERGENCY MEDICAL PERSONNEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (5) :419-426
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4100-fa.html
حیدرپور ژیلا، دهقان نژاد جواد، رجایی غفوری روزبه، رحمانی فرزاد، گیلانی ندا، داداش زاده عباس. تأثیر برگزاری دوره مراقبتهای پایه تروما بر دانش و مهارت پرسنل فوریتهای پزشکی. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (5) :419-426
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4100-fa.html
1- مربی، هیات علمی بالینی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جادهای، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، haydarpoor22@yahoo.com
3- متخصص طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
4- استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- استادیار، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جادهای، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
چکیده: (1917 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: تروما بهعنوان یکی از مهمترین معضلات جهان در سراسر دنیا قربانیان فروانی به همراه دارد. پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی اولین مراقبینی هستند که بر بالین مصدومان ترومایی حاضر میشوند و توانمندی این افراد در نحوه مراقبت از افراد ترومایی در نجات جان بسیاری از مصدومان حائز اهمیت است. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر برگزاری دوره مراقبتهای پایه تروما بر دانش و مهارت پرسنل فوریتهای پزشکی انجام گرفت.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی قبل- بعد میباشد که با شرکت 520 نفر در گروههای 8 نفره از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی استان آذربایجان شرقی در طول سال 1397 انجام گرفت. مداخله بهصورت جلسات آموزشی تئوری و عملی در ایستگاهها در طی 12 جلسه 2 ساعته برای هر گروه انجام شد و دانش و مهارت پرسنل قبل و بعد از انجام مداخلات از طریق آزمون تئوری و آزمون عملی در ایستگاهها با حضور بیمار نماها بررسی شد ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه دانش و چکلیست مهارت سنجی دوره مراقبتهای پایه تروما بود که هر دو ابزار، از ابزارهای استاندارد جهانی در این زمینه میباشند. در مطالعه حاضر روایی این ابزارها توسط صاحبنظران حوزه تروما مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آنها با آلفای کورنباخ به ترتیب 85/0 و 79/0 محاسبه شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار نسخه 19 SPSS انجام گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانش و مهارت مشارکتکنندگان قبل و بعد از برگزاری دوره آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت (05/0>P). برگزاری این دوره باعث افزایش دانش و مهارت شد، چنانچه که اختلاف میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و مهارت قبل و بعد از برگزاری دوره، به ترتیب 46/19±38/11 و 23/22±60/12 محاسبه شد و بیشترین افزایش مهارت مشارکتکنندگان در زمینه ارزیابی ثانویه بیمار با اختلاف میانگین و انحراف معیار 82/10±47/30 بود (03/0=P).
نتیجه گیری: دورههای آموزشی مراقبت از بیماران ترومایی به روشهای جدید مثل استفاده از ایستگاههای آموزشی و آزمونی بیمار نماها در افزایش دانش و مهارت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی مؤثر می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی